Blogimarkkinointi : Case: Laurea Events
Kronberg, Anna (2014)
Kronberg, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710251
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Laurea Events. Työn aiheena oli blogimarkkinointi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin blogimarkkinoinnin käytettävyyteen vaikuttavia tekijöitä
ja kehittää sisältöideoita blogiin, jolla Laurea Eventsin palveluita ja Laureaammattikorkeakoulun
restonomikoulutusta voidaan markkinoida mielekkäämmin perinteisen
markkinoinnin ohella. Opinnäytetyön tarkoituksena oli se, että toimeksiantaja Laurea Events
voi hyödyntää saatuja tuloksia blogimarkkinoinnin käytettävyyteen vaikuttavista tekijöistä ja
tuotettuja sisältöideoita Laurea-ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen ja tapahtumatoimiston
blogimarkkinoinnissa.
Opinnäytetyön viitekehyksen tietoperusta muodostui digitaalisesta markkinoinnista ja siihen
oleellisesti liittyvistä sosiaalisesta mediasta, sissimarkkinoinnista ja sisältömarkkinoinnista.
Tietoperusta sisälsi myös yleistä tietoa blogista, yritysblogista ja hyvän blogin tuntomerkeistä.
Opinnäytetyössä toteutettiin hanke, jossa menetelmänä käytettiin systemaattista havainnointia.
Havainnointikohteet pohjautuivat tietoperustassa esitettyihin hyvän blogin tuntomerkkeihin.
Hankkeessa havainnoitiin kolmen eri blogin käytettävyyttä ja sisältöä. Tulosten pohjalta
arvioitiin niiden soveltuvuutta toimeksiantajan blogiin.
Tietoperustan ja hankkeesta saatujen tulosten pohjalta jalostettiin toimeksiantajalle blogimarkkinoinnin
keinoja ja sisältöideoita. Saadut tulokset blogimarkkinoinnin käytettävyyteen
vaikuttavista tekijöistä ja kehitetyt sisältöideat mukailivat tietoperustassa läpikäytyjä asioita.
Tulokset ja tietoperusta antavat yhdessä viitteitä siitä, mitä onnistuneessa blogissa on ja mitä
siinä ei ole.
Hankkeesta saatuja tuloksia hyödynnetään Laurea Eventsin blogimarkkinoinnin toteuttamisessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin blogimarkkinoinnin käytettävyyteen vaikuttavia tekijöitä
ja kehittää sisältöideoita blogiin, jolla Laurea Eventsin palveluita ja Laureaammattikorkeakoulun
restonomikoulutusta voidaan markkinoida mielekkäämmin perinteisen
markkinoinnin ohella. Opinnäytetyön tarkoituksena oli se, että toimeksiantaja Laurea Events
voi hyödyntää saatuja tuloksia blogimarkkinoinnin käytettävyyteen vaikuttavista tekijöistä ja
tuotettuja sisältöideoita Laurea-ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen ja tapahtumatoimiston
blogimarkkinoinnissa.
Opinnäytetyön viitekehyksen tietoperusta muodostui digitaalisesta markkinoinnista ja siihen
oleellisesti liittyvistä sosiaalisesta mediasta, sissimarkkinoinnista ja sisältömarkkinoinnista.
Tietoperusta sisälsi myös yleistä tietoa blogista, yritysblogista ja hyvän blogin tuntomerkeistä.
Opinnäytetyössä toteutettiin hanke, jossa menetelmänä käytettiin systemaattista havainnointia.
Havainnointikohteet pohjautuivat tietoperustassa esitettyihin hyvän blogin tuntomerkkeihin.
Hankkeessa havainnoitiin kolmen eri blogin käytettävyyttä ja sisältöä. Tulosten pohjalta
arvioitiin niiden soveltuvuutta toimeksiantajan blogiin.
Tietoperustan ja hankkeesta saatujen tulosten pohjalta jalostettiin toimeksiantajalle blogimarkkinoinnin
keinoja ja sisältöideoita. Saadut tulokset blogimarkkinoinnin käytettävyyteen
vaikuttavista tekijöistä ja kehitetyt sisältöideat mukailivat tietoperustassa läpikäytyjä asioita.
Tulokset ja tietoperusta antavat yhdessä viitteitä siitä, mitä onnistuneessa blogissa on ja mitä
siinä ei ole.
Hankkeesta saatuja tuloksia hyödynnetään Laurea Eventsin blogimarkkinoinnin toteuttamisessa.