Perehdytysprosessin kehittäminen hotellin vastaanottoon - Case Radisson Blu Royal
Maukonen, Sanna (2014)
Maukonen, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610117
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli helsinkiläinen hotelli Radisson Blu Royal. Radisson Blu Royal on osa kansainvälistä Carlson Rezidor Hotel Groupia. Radisson Blu Royal on suosittu kokoushotelli, joten siellä toimii kaksi erillistä vastaanottoa. Toimeksiantaja oli majoittuvia asiakkaita palveleva vastaanotto.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää hotellin vastaanoton perehdytysprosessia työharjoitteluiden osalta. Tavoite oli luoda perehdytysprosessin malli, jonka avulla kaikki vastaanoton työntekijät voivat osallistua työharjoittelijoiden perehdytykseen. Perehdytysprosessin malli tukee työharjoittelijoiden oppimista. Opinnäytetyön lopputuotoksena oli kirjallinen suunnitelma perehdytysprosessista ohjeineen.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistehtävänä. Teoreettinen viitekehys muodostui osaamisen johtamisesta, perehdyttämisestä sekä prosessianalyysista. Osaamisen johtamista lähestyttiin oppimista edistävän ilmapiirin kautta. Sekä yksilön että organisaation oppiminen on tärkeää organisaation jatkuvan kehittymisen kannalta. Perehdyttäminen puolestaan on yksi osa osaamisen johtamista. Perehdyttämisestä on useita hyötyjä ja sille asetetaan tavoitteita. Koska osaamisen johtaminen sekä perehdyttäminen voidaan nähdä prosesseina, viitekehyksessä on lähestytty aihetta prosessien kannalta.
Menetelmiksi valittiin teemahaastattelu, osallistuva havainnointi, SWOT-analyysi sekä blueprinting. Opinnäytetyöhön haastateltiin kolmea vastaanottopäällikköä, joilla oli kokemusta perehdyttämisestä. Teemahaastatteluiden sekä osallistuvan havainnoinnin tavoite oli havaita mahdollisia ongelmakohtia perehdytysprosessiin liittyen. SWOT-analyysia käytettiin vahvuuksien, heikkouksien, mahdollisuuksien ja uhkien tunnistamiseen. Perehdytysprosessi kuvattiin blueprintingin avulla ennen ja jälkeen kehitysehdotusten.
Opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi suunnitelma perehdytysprosessista. Suunnitelma tehtiin menetelmien avulla saatujen tulosten pohjalta. Perehdytysprosessissa koettiin hankaluuksia tiedottamisen ja vastuun jakautumisen suhteen. Perehdytyssuunnitelmalla pyrittiin luomaan ratkaisumalli näihin aiheisiin.
Työn tavoite toteutui, sillä opinnäytetyön avulla löydettiin ongelmallisia kohtia, joihin saatiin ratkaisuja menetelmien kautta. Työn tuotos on hyödynnettävissä hotellin vastaanotossa uusia työharjoittelijoita perehdyttäessä. Jokainen työntekijä voi tutustua aineistoon ja hyödyntää sitä työssään.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää hotellin vastaanoton perehdytysprosessia työharjoitteluiden osalta. Tavoite oli luoda perehdytysprosessin malli, jonka avulla kaikki vastaanoton työntekijät voivat osallistua työharjoittelijoiden perehdytykseen. Perehdytysprosessin malli tukee työharjoittelijoiden oppimista. Opinnäytetyön lopputuotoksena oli kirjallinen suunnitelma perehdytysprosessista ohjeineen.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistehtävänä. Teoreettinen viitekehys muodostui osaamisen johtamisesta, perehdyttämisestä sekä prosessianalyysista. Osaamisen johtamista lähestyttiin oppimista edistävän ilmapiirin kautta. Sekä yksilön että organisaation oppiminen on tärkeää organisaation jatkuvan kehittymisen kannalta. Perehdyttäminen puolestaan on yksi osa osaamisen johtamista. Perehdyttämisestä on useita hyötyjä ja sille asetetaan tavoitteita. Koska osaamisen johtaminen sekä perehdyttäminen voidaan nähdä prosesseina, viitekehyksessä on lähestytty aihetta prosessien kannalta.
Menetelmiksi valittiin teemahaastattelu, osallistuva havainnointi, SWOT-analyysi sekä blueprinting. Opinnäytetyöhön haastateltiin kolmea vastaanottopäällikköä, joilla oli kokemusta perehdyttämisestä. Teemahaastatteluiden sekä osallistuvan havainnoinnin tavoite oli havaita mahdollisia ongelmakohtia perehdytysprosessiin liittyen. SWOT-analyysia käytettiin vahvuuksien, heikkouksien, mahdollisuuksien ja uhkien tunnistamiseen. Perehdytysprosessi kuvattiin blueprintingin avulla ennen ja jälkeen kehitysehdotusten.
Opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi suunnitelma perehdytysprosessista. Suunnitelma tehtiin menetelmien avulla saatujen tulosten pohjalta. Perehdytysprosessissa koettiin hankaluuksia tiedottamisen ja vastuun jakautumisen suhteen. Perehdytyssuunnitelmalla pyrittiin luomaan ratkaisumalli näihin aiheisiin.
Työn tavoite toteutui, sillä opinnäytetyön avulla löydettiin ongelmallisia kohtia, joihin saatiin ratkaisuja menetelmien kautta. Työn tuotos on hyödynnettävissä hotellin vastaanotossa uusia työharjoittelijoita perehdyttäessä. Jokainen työntekijä voi tutustua aineistoon ja hyödyntää sitä työssään.