Keskitetty käyttäjähallinta osana RYHTI-ohjelmistoa
Laine, Krista (2014)
Laine, Krista
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239735
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kehittää keskitetty käyttäjähallinta talotekniikan konsulttiyritys Insinööritoimisto Olof Granlund Oy:n kehittämään RYHTI 4.0 -kiinteistötiedonhallintaohjelmistoon. Keskitetyn käyttäjähallinnan tavoitteena oli parantaa ohjelmiston käytettävyyttä, asiakkaan palvelukokemusta ja tietoturvaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa ohjelmiston palvelun laatua sekä taloudellisen hyödyn saavuttaminen.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään RYHTI 4.0 –ohjelmiston keskitettyyn käyttäjähallintaan liittyviä aihealueita: asiakkuuden hallinta, huoltokirja, käytettävyys ja sähköinen tunnistaminen. Teoriaosiossa käsitellään myös sähköiseen tunnistamiseen läheisesti liittyviä käsitteitä: pääsynhallinta ja kertakirjautuminen.
Keskitetyn käyttäjähallinnan kehittämiseksi tuli luoda vain yksi käyttäjähakemisto yhdistämällä aiemman käyttäjähallinnan useat tietokannat yhdeksi tietokannaksi. Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja se alkoi selvitystyöllä, jossa kerättiin nykyisiä käyttöoikeuslomakkeita, tavoitteena tarkastella vallitsevia tapoja luoda käyttäjätunnuksia. Tarkoituksena oli laatia selkeä toimintamalli käyttäjätunnuksen luonnille jatkossa sekä laatia päivitetty käyttöoikeuslomake.
Opinnäytetyön tuloksena RYHTI 4.0 -ohjelmiston käytettävyyttä ja palvelukokemusta parannettiin kehittämällä keskitetty käyttäjähallinta ja luomalla yksi käyttäjähakemisto. Ohjelmiston tietoturvaa parannettiin siirtymällä käyttämään ensisijaisena käyttäjätunnuksena sähköpostiosoitetta, joka on henkilökohtainen ja yksilöivä henkilön tunnistamiseen. Myös salasanalle määriteltiin uusi vahvuusvaatimus, ja salasanan voi jatkossa tilata suoraan sähköpostiin. Lisäksi laadittiin uusi päivitetty käyttöoikeuslomake vastaamaan keskitetyn käyttäjähallinnan vaatimuksia.
RYHTI 4.0 -ohjelmiston kehitystyön tuloksena ohjelmiston käyttömäärät kasvoivat. Ohjelmiston käytön kasvu vuosien 2011 ja 2012 aikana oli 100 prosenttia eli voidaan todeta että RYHTI-palvelun suosio kasvoi uuden ohjelmiston myötä voimakkaasti.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään RYHTI 4.0 –ohjelmiston keskitettyyn käyttäjähallintaan liittyviä aihealueita: asiakkuuden hallinta, huoltokirja, käytettävyys ja sähköinen tunnistaminen. Teoriaosiossa käsitellään myös sähköiseen tunnistamiseen läheisesti liittyviä käsitteitä: pääsynhallinta ja kertakirjautuminen.
Keskitetyn käyttäjähallinnan kehittämiseksi tuli luoda vain yksi käyttäjähakemisto yhdistämällä aiemman käyttäjähallinnan useat tietokannat yhdeksi tietokannaksi. Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja se alkoi selvitystyöllä, jossa kerättiin nykyisiä käyttöoikeuslomakkeita, tavoitteena tarkastella vallitsevia tapoja luoda käyttäjätunnuksia. Tarkoituksena oli laatia selkeä toimintamalli käyttäjätunnuksen luonnille jatkossa sekä laatia päivitetty käyttöoikeuslomake.
Opinnäytetyön tuloksena RYHTI 4.0 -ohjelmiston käytettävyyttä ja palvelukokemusta parannettiin kehittämällä keskitetty käyttäjähallinta ja luomalla yksi käyttäjähakemisto. Ohjelmiston tietoturvaa parannettiin siirtymällä käyttämään ensisijaisena käyttäjätunnuksena sähköpostiosoitetta, joka on henkilökohtainen ja yksilöivä henkilön tunnistamiseen. Myös salasanalle määriteltiin uusi vahvuusvaatimus, ja salasanan voi jatkossa tilata suoraan sähköpostiin. Lisäksi laadittiin uusi päivitetty käyttöoikeuslomake vastaamaan keskitetyn käyttäjähallinnan vaatimuksia.
RYHTI 4.0 -ohjelmiston kehitystyön tuloksena ohjelmiston käyttömäärät kasvoivat. Ohjelmiston käytön kasvu vuosien 2011 ja 2012 aikana oli 100 prosenttia eli voidaan todeta että RYHTI-palvelun suosio kasvoi uuden ohjelmiston myötä voimakkaasti.