URHEILUVÄLINELIIKKEEN SEURAKAUPAN KEHITTÄMINEN
Valli, Eerik (2014)
Valli, Eerik
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710418
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Liiketalous, Kouvola
VALLI, EERIK Urheiluvälineliikkeen seurakaupan kehittäminen
Opinnäytetyö 48 sivua + 2 liitesivua
Työn ohjaaja lehtori Marita Kankaanranta
Toimeksiantaja Top-Sport Oy, Kouvola
Maaliskuu 2014
Avainsanat uusasiakashankinta, asiakassuhteet, seurakauppa, B-to-B
Tämä opinnäytetyö käsittelee seurakaupan kehittämistä urheiluvälineliikkeen sisäisestä näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään, miten seurakauppatoiminnan uusasiakashankintaa ja asiakassuhteita voitaisiin kehittää kohdeyrityksessä. Tutkimuksessa selvitetään seurakauppatoiminnan nykytilanne ja tehdään kehitysehdotukset vertailemalla sitä tutkimuksen pohjana olevaan teoriaan. Tutkimusongelmana on, miten seurakauppatoiminnan uusasiakashankintaa ja asiakassuhteita voisi kehittää.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kolmesta eri osiosta. Ensimmäisessä teoriaosuudessa käsitellään b-to-b-myyntiä, markkinointia ja asiakkaan ostoprosessia. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään b-to-b-asiakassuhteita. Kolmas teoriaosuus rakentuu uusasiakashankinnan teoriasta. Opinnäytetyön empiriaosuus muodostuu kohdeyrityksen työntekijöille tehdystä ryhmähaastattelusta. Haastattelussa selvitetään seurakauppatoiminnan nykytila yrityksessä ja työntekijöiden mielipiteet sen kehittämisestä. Haastattelun keskiössä on uusasiakashankinta ja asiakassuhteet.
Opinnäytetyön perusteella kohdeyrityksen työntekijät ovat valmiita kehittämään seurakauppatoimintaa. Työn aikana ilmeni, että yrityksellä on valmiudet kehittää asiakassuhteitaan. Lisäksi opinnäytetyössä tuli esille, että yritys voi parantaa uusasiakashankinnan prosessia segmentoinnissa, prospektoinnissa ja prospektien kontaktoinnissa.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Liiketalous, Kouvola
VALLI, EERIK Urheiluvälineliikkeen seurakaupan kehittäminen
Opinnäytetyö 48 sivua + 2 liitesivua
Työn ohjaaja lehtori Marita Kankaanranta
Toimeksiantaja Top-Sport Oy, Kouvola
Maaliskuu 2014
Avainsanat uusasiakashankinta, asiakassuhteet, seurakauppa, B-to-B
Tämä opinnäytetyö käsittelee seurakaupan kehittämistä urheiluvälineliikkeen sisäisestä näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään, miten seurakauppatoiminnan uusasiakashankintaa ja asiakassuhteita voitaisiin kehittää kohdeyrityksessä. Tutkimuksessa selvitetään seurakauppatoiminnan nykytilanne ja tehdään kehitysehdotukset vertailemalla sitä tutkimuksen pohjana olevaan teoriaan. Tutkimusongelmana on, miten seurakauppatoiminnan uusasiakashankintaa ja asiakassuhteita voisi kehittää.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kolmesta eri osiosta. Ensimmäisessä teoriaosuudessa käsitellään b-to-b-myyntiä, markkinointia ja asiakkaan ostoprosessia. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään b-to-b-asiakassuhteita. Kolmas teoriaosuus rakentuu uusasiakashankinnan teoriasta. Opinnäytetyön empiriaosuus muodostuu kohdeyrityksen työntekijöille tehdystä ryhmähaastattelusta. Haastattelussa selvitetään seurakauppatoiminnan nykytila yrityksessä ja työntekijöiden mielipiteet sen kehittämisestä. Haastattelun keskiössä on uusasiakashankinta ja asiakassuhteet.
Opinnäytetyön perusteella kohdeyrityksen työntekijät ovat valmiita kehittämään seurakauppatoimintaa. Työn aikana ilmeni, että yrityksellä on valmiudet kehittää asiakassuhteitaan. Lisäksi opinnäytetyössä tuli esille, että yritys voi parantaa uusasiakashankinnan prosessia segmentoinnissa, prospektoinnissa ja prospektien kontaktoinnissa.