Markkinointivuosisuunnitelman laatiminen siivouspalvelualan yritykselle
Liukkonen, Juuso (2014)
Liukkonen, Juuso
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219036
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa siivouspalvelualalla toimivalle toimeksiantajayritykselle markkinointivuosisuunnitelma sekä yrityksen liiketoimintajohtamista tukevaa materiaalia. Markkinointivuosisuunnitelman tarkoituksena oli suunnitelmallisen markkinoinnin sekä liiketoimintajohtamista tukevan materiaalin avulla lisätä yrityksen tunnettavuutta siivouspalvelualalla, myyntiä sekä kannattavuutta.
Opinnäytetyön kirjoittaja on työskennellyt toimeksiantajayrityksessä vuodesta 2006 alkaen, minkä kautta opinnäytetyön aihe löydettiin. Johdossa tapahtuneen sukupolvenvaihdoksen jälkeen yritys hakee uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittäminen on osa tätä prosessia. Projektin aikana yrityksen yleistä liiketoimintaa tehostettiin perehdyttämällä yrityksen johtoa itsenäisen liiketoiminnan kehittämisen työkaluun.
Keskeisinä käsitteinä vaikuttavat B-to-B markkinointi ja mainonta projektin kannalta oleellisine alakäsitteineen. Teoria markkinointisuunnitelman luomisesta palveluille vaikutti opinnäytetyön kirjoittamisen prosessissa. Markkinointivuosisuunnitelman kannalta keskeisinä käsitteinä on avattu B-to-B -ostaminen ja -myyminen. Toimeksiantajayrityksen tärkein sisäinen prosessi on henkilökohtainen myyntityö, johon liittyvät käsitteet avataan laajasti yhdessä erilaisten markkinointitoimenpiteiden kanssa. Palvelumuotoiluun liittyvä teoria on taustalla ja avattu palvelumuotoilumenetelmien kohdalla.
Markkinointivuosisuunnitelman laatiminen toteutettiin palvelumuotoilumallilla ymmärrä, kehitä, toteuta. Ymmärrä-vaiheessa tiedonkeruuta tehtiin toimeksiantajayrityksen toimitusjohtajan teemahaastattelulla, benchmarkingilla ja netscoutingilla. Kerätyn tiedon pohjalta tuotettiin toimeksiantajayrityksen palvelujen laajennettu markkinointimix. Tietoa analysoitiin SWOT–analyyseillä. Saatuja tuloksia käytettiin kehitä – vaiheessa uusia markkinointimenetelmiä kehitettäessä workshopilla. Toteuta–vaiheessa markkinointivuosisuunnitelmaa kirjoitettaessa workshopin tuloksia hyödynnettiin markkinointitoimenpiteitä suunniteltaessa. Osana toimeksiantajayrityksen liiketoiminnan kehittämistä oli toimeksiantajayrityksen johdon perehdyttäminen liiketoiminnan kehittämisen työkaluihin. Toteuta-vaiheessa yrityksen toimitusjohtaja oli mukana luomassa yrityksen Business Model Canvasia. Yrityksen palveluliiketoiminnan eri tekijöitä havainnollistamaan tuotettiin myös Palvelumalli. Palvelumallin avulla yrityksen johdolle perusteltiin markkinointivuosisuunnitelmassa esiteltyjä ratkaisuja ja muutoksia yrityksen liiketoimintaan, jotka olivat alkuperäisen toimeksiannon kannalta ylimääräistä sisältöä.
Tuloksena toimeksiantajayritykselle luovutettiin valmis markkinointivuosisuunnitelma sitä tukevine materiaaleineen. Prosessin aikana toteutettujen menetelmien tuloksia hyödynnettiin markkinointivuosisuunnitelmassa luomalla kuva yrityksestä ja sen markkinoista. Markkinointistrategia muodostettiin toimeksiantajayrityksen liiketoiminnan periaatteista päivittämällä ne suunnitelmaan sopiviksi. Markkinointitoimenpiteet suunniteltiin vuosisuunnitelman muotoon ja ne muodostavat käytännön markkinointiohjeet. Markkinointivuosisuunnitelman lopusta löytyy myös toimenpidesuosituksia, joiden avulla yrityksessä voidaan tulevaisuudessa tehdä markkinointivuosisuunnitelman seurantaa sekä kehittää liiketoimintaa itsenäisesti.
Opinnäytetyön kirjoittaja on työskennellyt toimeksiantajayrityksessä vuodesta 2006 alkaen, minkä kautta opinnäytetyön aihe löydettiin. Johdossa tapahtuneen sukupolvenvaihdoksen jälkeen yritys hakee uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittäminen on osa tätä prosessia. Projektin aikana yrityksen yleistä liiketoimintaa tehostettiin perehdyttämällä yrityksen johtoa itsenäisen liiketoiminnan kehittämisen työkaluun.
Keskeisinä käsitteinä vaikuttavat B-to-B markkinointi ja mainonta projektin kannalta oleellisine alakäsitteineen. Teoria markkinointisuunnitelman luomisesta palveluille vaikutti opinnäytetyön kirjoittamisen prosessissa. Markkinointivuosisuunnitelman kannalta keskeisinä käsitteinä on avattu B-to-B -ostaminen ja -myyminen. Toimeksiantajayrityksen tärkein sisäinen prosessi on henkilökohtainen myyntityö, johon liittyvät käsitteet avataan laajasti yhdessä erilaisten markkinointitoimenpiteiden kanssa. Palvelumuotoiluun liittyvä teoria on taustalla ja avattu palvelumuotoilumenetelmien kohdalla.
Markkinointivuosisuunnitelman laatiminen toteutettiin palvelumuotoilumallilla ymmärrä, kehitä, toteuta. Ymmärrä-vaiheessa tiedonkeruuta tehtiin toimeksiantajayrityksen toimitusjohtajan teemahaastattelulla, benchmarkingilla ja netscoutingilla. Kerätyn tiedon pohjalta tuotettiin toimeksiantajayrityksen palvelujen laajennettu markkinointimix. Tietoa analysoitiin SWOT–analyyseillä. Saatuja tuloksia käytettiin kehitä – vaiheessa uusia markkinointimenetelmiä kehitettäessä workshopilla. Toteuta–vaiheessa markkinointivuosisuunnitelmaa kirjoitettaessa workshopin tuloksia hyödynnettiin markkinointitoimenpiteitä suunniteltaessa. Osana toimeksiantajayrityksen liiketoiminnan kehittämistä oli toimeksiantajayrityksen johdon perehdyttäminen liiketoiminnan kehittämisen työkaluihin. Toteuta-vaiheessa yrityksen toimitusjohtaja oli mukana luomassa yrityksen Business Model Canvasia. Yrityksen palveluliiketoiminnan eri tekijöitä havainnollistamaan tuotettiin myös Palvelumalli. Palvelumallin avulla yrityksen johdolle perusteltiin markkinointivuosisuunnitelmassa esiteltyjä ratkaisuja ja muutoksia yrityksen liiketoimintaan, jotka olivat alkuperäisen toimeksiannon kannalta ylimääräistä sisältöä.
Tuloksena toimeksiantajayritykselle luovutettiin valmis markkinointivuosisuunnitelma sitä tukevine materiaaleineen. Prosessin aikana toteutettujen menetelmien tuloksia hyödynnettiin markkinointivuosisuunnitelmassa luomalla kuva yrityksestä ja sen markkinoista. Markkinointistrategia muodostettiin toimeksiantajayrityksen liiketoiminnan periaatteista päivittämällä ne suunnitelmaan sopiviksi. Markkinointitoimenpiteet suunniteltiin vuosisuunnitelman muotoon ja ne muodostavat käytännön markkinointiohjeet. Markkinointivuosisuunnitelman lopusta löytyy myös toimenpidesuosituksia, joiden avulla yrityksessä voidaan tulevaisuudessa tehdä markkinointivuosisuunnitelman seurantaa sekä kehittää liiketoimintaa itsenäisesti.