Facebook yhteydenpitovälineenä nuorten ja työvoiman palvelukeskuksen virkailijoiden välillä
Turunen, Jaana (2014)
Turunen, Jaana
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710436
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on arkipäiväistä yhteisöllisyyttä tämän päivän yhteiskunnassamme. Erityisesti nuorten yhteisöllisyys on muuttunut ja tietoyhteiskunnan tuomat toimintatavat sekä yhteydenpito on monimuotoista. Julkisessa hallinnossa palveluja tuotetaan uusin tavoin henkilöstövähennysten ja verkossa tapahtuvien palvelujen kehittyessä. Samalla palvelujen käyttäjien asemassa korostuu oma aktiivisuus.
Opinnäytetyön tarkoitus on kuvata nuorten ja viranomaisten välistä verkkovuorovaikutusta näkyväksi palveluprosessin aikana nuorten hyvinvoinnin tukemisessa ja osallisuuden lisäämisessä. Onko Kotkan - Haminan seudun työvoiman palvelukeskuksen Väylän Facebook vapaaehtoisena palvelumuotona tuonut nuorten kanssa tapahtuvaan moniammatilliseen asiakastyöhön muuttuneita toimintamahdollisuuksia ja uusia käytäntöjä? Tarkoituksena on etsiä syitä, miksi keskustelu Facebookissa käynnistyy nuoren asiakkaan aloittamana. Tutkimusaineistona ovat Facebookissa tapahtuneet nuorten käynnistämät keskustelut virkailijoiden kanssa 1.7. - 31.12.2013 välisenä aikana.
Facebook tukee nuorten osallisuutta omien asioiden hoitamiseen työvoiman palvelukeskuksen palveluprosessin aikana. Keskustelut verkkoyhteisössä yhdistyvät ja vuorottelevat asiakaslähtöisesti verkon ulkopuolisten toimien kanssa tukien nuorten hyvinvointia, toimintakykyä ja osallisuutta arjessa. Merkityksellistä ei ole virkailijoiden säännöllinen läsnäolo Facebookissa vaan yhteisöllisyyden näkökulmasta nuorten oma luonnollinen yhteisö ja keskustelukulttuuriympäristö vuorovaikutukseen. Nuorilla on matala kynnyksen yhteydenottomahdollisuus henkilökohtaisten tarpeidensa mukaan pienissäkin asioissa itse valitsemanaan ajankohtana. Nuoret kysyvät heitä askarruttavia asioita ja jakavat tietoa omasta tilanteestaan. Toiminnan edellytyksenä on luottamus viranomaiseen asioiden yhteisessä hoitamisessa. Herkkyys nuorten tukemiseen tulee olla riittävää, kun virkailijat ovat saaneet mahdollisuuden olla mukana nuorten arjessa ja yhteisössä.
Opinnäytetyön tarkoitus on kuvata nuorten ja viranomaisten välistä verkkovuorovaikutusta näkyväksi palveluprosessin aikana nuorten hyvinvoinnin tukemisessa ja osallisuuden lisäämisessä. Onko Kotkan - Haminan seudun työvoiman palvelukeskuksen Väylän Facebook vapaaehtoisena palvelumuotona tuonut nuorten kanssa tapahtuvaan moniammatilliseen asiakastyöhön muuttuneita toimintamahdollisuuksia ja uusia käytäntöjä? Tarkoituksena on etsiä syitä, miksi keskustelu Facebookissa käynnistyy nuoren asiakkaan aloittamana. Tutkimusaineistona ovat Facebookissa tapahtuneet nuorten käynnistämät keskustelut virkailijoiden kanssa 1.7. - 31.12.2013 välisenä aikana.
Facebook tukee nuorten osallisuutta omien asioiden hoitamiseen työvoiman palvelukeskuksen palveluprosessin aikana. Keskustelut verkkoyhteisössä yhdistyvät ja vuorottelevat asiakaslähtöisesti verkon ulkopuolisten toimien kanssa tukien nuorten hyvinvointia, toimintakykyä ja osallisuutta arjessa. Merkityksellistä ei ole virkailijoiden säännöllinen läsnäolo Facebookissa vaan yhteisöllisyyden näkökulmasta nuorten oma luonnollinen yhteisö ja keskustelukulttuuriympäristö vuorovaikutukseen. Nuorilla on matala kynnyksen yhteydenottomahdollisuus henkilökohtaisten tarpeidensa mukaan pienissäkin asioissa itse valitsemanaan ajankohtana. Nuoret kysyvät heitä askarruttavia asioita ja jakavat tietoa omasta tilanteestaan. Toiminnan edellytyksenä on luottamus viranomaiseen asioiden yhteisessä hoitamisessa. Herkkyys nuorten tukemiseen tulee olla riittävää, kun virkailijat ovat saaneet mahdollisuuden olla mukana nuorten arjessa ja yhteisössä.