VERKKOKAMPUS OPISKELIJAN NÄKÖKULMASTA
Hentinen, Anu (2014)
Hentinen, Anu
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710550
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään verkkoyhteiskuntaa ja sen kytkeytymistä opiskeluun sekä verkko-opetusta ja sen erityispiirteitä.
Työn toimeksiantajana on Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy ja tavoitteena on kartoittaa, millainen on opiskelijan näkökulmasta mielekäs ja tarpeita vastaava verkkokampus. Menetelmänä on käytetty kyselyn tueksi suppeahkoa selvitystä aikaisemmista tutkimuksista.
Teoriaosuus sisältää verkkoviestinnän teoriaa ja sen tuomia haasteita. Lisäksi siinä käydään suppeasti läpi aiheeseen liittyvää käsitteistöä ja esitellään kaksi aiheeseen liittyvää aikaisemmin tehtyä tutkimusta. Teoriaosuudessa selvitellään myös kyselyn ja verkkokyselyn vaiheet sekä siihen liittyvät toimenpiteet.
Työn tuotoksena oli laajahko Webropol-pohjainen kysely, jonka kohderyhmänä olivat Kymenlaakson ja Mikkelin ammattikorkeakoulujen opiskelijat. Määrältään vähäiseksi jääneistä vastauksista pystyi kuitenkin tulkitsemaan etenkin avointen vastausten perusteella verkko-opetuksen tämän hetkisiä haasteita ja opiskelijoiden odotuksia mielekkäästä verkkokampuksesta.
Selvityksen mukaan suurimmat haasteet olivat verkko-oppimisympäristöinä käytettävien ohjelmien perehdyttämisessä ja yhtenäisissä käytänteissä. Perehdytyksen tuomat haasteet liittyivät niin opiskelijoihin kuin opettajiin. Verkko-opetus koettiin mielekkääksi opiskelumuodoksi, mutta lähiopetuksesta ei haluttu kokonaan luopua.
Mielekäs verkkokampus tulisi olla toimiva, selkeä ja tarjonnaltaan monipuolinen verkkokampus, jossa eri viestintävälineitä osattaisiin hyödyntää monipuolisesti. Eri tukipalveluiden tarjonta olisi helppoa ja monipuolista.
Työn toimeksiantajana on Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy ja tavoitteena on kartoittaa, millainen on opiskelijan näkökulmasta mielekäs ja tarpeita vastaava verkkokampus. Menetelmänä on käytetty kyselyn tueksi suppeahkoa selvitystä aikaisemmista tutkimuksista.
Teoriaosuus sisältää verkkoviestinnän teoriaa ja sen tuomia haasteita. Lisäksi siinä käydään suppeasti läpi aiheeseen liittyvää käsitteistöä ja esitellään kaksi aiheeseen liittyvää aikaisemmin tehtyä tutkimusta. Teoriaosuudessa selvitellään myös kyselyn ja verkkokyselyn vaiheet sekä siihen liittyvät toimenpiteet.
Työn tuotoksena oli laajahko Webropol-pohjainen kysely, jonka kohderyhmänä olivat Kymenlaakson ja Mikkelin ammattikorkeakoulujen opiskelijat. Määrältään vähäiseksi jääneistä vastauksista pystyi kuitenkin tulkitsemaan etenkin avointen vastausten perusteella verkko-opetuksen tämän hetkisiä haasteita ja opiskelijoiden odotuksia mielekkäästä verkkokampuksesta.
Selvityksen mukaan suurimmat haasteet olivat verkko-oppimisympäristöinä käytettävien ohjelmien perehdyttämisessä ja yhtenäisissä käytänteissä. Perehdytyksen tuomat haasteet liittyivät niin opiskelijoihin kuin opettajiin. Verkko-opetus koettiin mielekkääksi opiskelumuodoksi, mutta lähiopetuksesta ei haluttu kokonaan luopua.
Mielekäs verkkokampus tulisi olla toimiva, selkeä ja tarjonnaltaan monipuolinen verkkokampus, jossa eri viestintävälineitä osattaisiin hyödyntää monipuolisesti. Eri tukipalveluiden tarjonta olisi helppoa ja monipuolista.