Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kun Dragonborn-barbaari tulikin puhuneeksi : opinnäytetyö lauta- ja roolipelien vaikutuksista matalan kynnyksen mielenterveystyössä

Mutka, Ville; (2022)

 
Avaa tiedosto
Mutka_Ville.pdf (755.3Kt)
Lataukset: 


Mutka, Ville
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091320108
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Emy ry:n toiminnanohjaajan ja asiakkaiden kokemuksia lauta- ja roolipelien hyödyntämisestä asiakkaiden kanssa toteutettavassa matalan kynnyksen mielenterveystyössä. Opinnäytetyön keskeisin tavoite oli tuottaa tietoa Emy ry:lle ja sosiaali-, kasvatus- ja terveysalalle lauta- ja roolipelien vaikutuksista Emy ry:ssä toteutettavassa mielenterveystyössä. Opinnäytetyön toiseksi tavoitteeksi nousi selvittää, millaiset tekijät lauta- ja roolipeleissä tuottavat näitä vaikutuksia.

Emy ry:n asiakkaiden kokemusten kartoittamisen lisäksi aineisto koottiin haastattelemalla Emy ry:n toiminnanohjaajaa. Aineistoa analysoitiin laadullisen tutkimuksen keinoin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tuloksia peilattiin pelaamisen, pelillisyyden, pelillistämisen, lauta- ja roolipelien ja mielenterveyden teoriapohjaan. Tutkimustulosten perusteella lauta- ja roolipeleillä on kommunikaatiota, ryhmäytymistä ja toisiin ihmisiin tutustumista edistäviä vaikutuksia. Lauta- ja roolipelien kautta voi myös oppia erilaisia taitoja, kuten Twenty First-Century Learning -taitoja, jotka vertautuvat hyvän mielenterveyden suojatekijöihin. Näiden vaikutusten kannalta keskeistä ovat lauta- ja roolipelien antamat kontekstit, jotka mahdollistavat ja tuottavat edellä mainittuja vaikutuksia. Tutkimustulosten pohjalta lauta- ja roolipelien hyödyntäminen esimerkiksi peruskouluissa voisi vahvistaa siellä jo muutenkin opetettavien Twenty First-Century Learning -taitojen oppimista ja sitä myötä edistää oppilaiden mielenterveyttä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste