Soundscape Research: Sounds That Describe the Image of Keski-Uusimaa and Riihimäki Region in Marketing the Area
Laaksonen, Riia (2014)
Laaksonen, Riia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269952
Tiivistelmä
Äänimaisematutkimus: Keski-Uudenmaan ja Riihimäen seudun identiteettiä kuvailevat äänet alueen markkinoinnissa
Moniaistisuuden ja erityisesti äänimaisemien käyttäminen matkailun markkinoinnissa on suhteellisen vähän tutkittu aihe, jota ei osata vielä täysin hyödyntää. Tämä opinnäytetyö kartoitti Keski-Uudenmaan ja Riihimäen seudun äänimaisemaa selvittämällä ääniä, jotka parhaiten kuvailivat tutkimukseen sisällytettyjen kuntien imagoa. Tarkoituksena oli selvittää, käytetäänkö kunnille ominaisia ääniä kuntien markkinoinnissa tällä hetkellä, ja mitä ääniä mahdollisesti voitaisiin käyttää alueen markkinoinnissa. Tällä pyritään rohkaisemaan kohdekuntien maaseutualueen matkailu- ja kulttuurialan yrittäjiä kehittämään markkinointiaan uudenlaisin ja moniaistisin keinoin. Alueen kunnat voivat kehittää uusia, mieleenpainuvia markkinointistrategioita ja matkailutuotteita tutkimuksesta saadun tiedon pohjalta, ja täten parantaa oman imagonsa markkinointia sekä vahvistaa elinkeinoaan.
Tutkimuksen teoreettinen osa koostuu viidestä teemasta: matkailuelämyksestä, äänimaisemasta, maaseutumatkailusta, moniaistisuudesta sekä moniaistillisesta markkinoinnista.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kyselynä. Laadullisen tutkimuksen katsottiin olevan tarkoituksenmukaisin tälle tutkimukselle. Kysely suunnattiin suomalaisille matkailu- ja kulttuurialan ammattilaisille, joilla oletettiin olevan tietoa kuntien äänistä. Vastausten kerääminen alkoi helmikuun 2014 alussa sähköpostitse ja päättyi maaliskuun 2014 lopussa. Kysely toteutettiin suomeksi, sillä kaikki vastaajat olivat suomenkielisiä.
Vaikka tutkimukseen vastasi vain yksi henkilö jokaisesta kunnasta, tutkimus tarjoaa ehdotuksia tyypilliselle Keski-Uudenmaan ja Riihimäen seudun äänimaisemalle, ja vahvistaa teorian siitä, että äänillä markkinointi on vielä suhteellisen vähän käytettyä. Tutkimuksen mukaan markkinointia kunnille ominaisilla äänillä ei käytetä Keski-Uudenmaan ja Riihimäen seudulla lukuunottamatta joitakin vähäisiä poikkeuksia, ja sitä voitaisiin kehittää eteenpäin tulevaisuudessa.
Moniaistisuuden ja erityisesti äänimaisemien käyttäminen matkailun markkinoinnissa on suhteellisen vähän tutkittu aihe, jota ei osata vielä täysin hyödyntää. Tämä opinnäytetyö kartoitti Keski-Uudenmaan ja Riihimäen seudun äänimaisemaa selvittämällä ääniä, jotka parhaiten kuvailivat tutkimukseen sisällytettyjen kuntien imagoa. Tarkoituksena oli selvittää, käytetäänkö kunnille ominaisia ääniä kuntien markkinoinnissa tällä hetkellä, ja mitä ääniä mahdollisesti voitaisiin käyttää alueen markkinoinnissa. Tällä pyritään rohkaisemaan kohdekuntien maaseutualueen matkailu- ja kulttuurialan yrittäjiä kehittämään markkinointiaan uudenlaisin ja moniaistisin keinoin. Alueen kunnat voivat kehittää uusia, mieleenpainuvia markkinointistrategioita ja matkailutuotteita tutkimuksesta saadun tiedon pohjalta, ja täten parantaa oman imagonsa markkinointia sekä vahvistaa elinkeinoaan.
Tutkimuksen teoreettinen osa koostuu viidestä teemasta: matkailuelämyksestä, äänimaisemasta, maaseutumatkailusta, moniaistisuudesta sekä moniaistillisesta markkinoinnista.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kyselynä. Laadullisen tutkimuksen katsottiin olevan tarkoituksenmukaisin tälle tutkimukselle. Kysely suunnattiin suomalaisille matkailu- ja kulttuurialan ammattilaisille, joilla oletettiin olevan tietoa kuntien äänistä. Vastausten kerääminen alkoi helmikuun 2014 alussa sähköpostitse ja päättyi maaliskuun 2014 lopussa. Kysely toteutettiin suomeksi, sillä kaikki vastaajat olivat suomenkielisiä.
Vaikka tutkimukseen vastasi vain yksi henkilö jokaisesta kunnasta, tutkimus tarjoaa ehdotuksia tyypilliselle Keski-Uudenmaan ja Riihimäen seudun äänimaisemalle, ja vahvistaa teorian siitä, että äänillä markkinointi on vielä suhteellisen vähän käytettyä. Tutkimuksen mukaan markkinointia kunnille ominaisilla äänillä ei käytetä Keski-Uudenmaan ja Riihimäen seudulla lukuunottamatta joitakin vähäisiä poikkeuksia, ja sitä voitaisiin kehittää eteenpäin tulevaisuudessa.