Sampo Pankin Leppävaaran konttorin prosessit
Utriainen, Elina (2010)
Utriainen, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002162255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002162255
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selkeyttää Sampo Pankin Leppävaaran konttorin prosesseja. Prosesseihin haluttiin myös tehokkuutta ja parannuksia. Työtä tehdessäni pyrin kartoittamaan ensin prosessien nykytilaa. Tämän jälkeen yritin löytää kehittämisalueita, prosessien tärkeimpiä tekijöitä ja parannuksia nykyisiin prosesseihin. Teoriaosuudessa kerrotaan aluksi, mitä prosessit ovat. Käydään läpi liiketoiminnan ydin- ja tukiprosessit sekä niiden tärkeys yritykselle. Kerrotaan, miten yritys voi käyttää prosessikuvauksia toimintakokonaisuuksiensa kuvailussa. Siitä edetään prosessijohtamiseen sekä prosessien kehittämiseen.
Prosessien johtamista ja jatkuvaa kehittämistä käsitellään työssä, koska se on ollut puutteellista Sampo Pankin Leppävaaran konttorilla. Myös käsitellään prosessikuvauksia ja prosessikarttoja, koska tätä perustietoa tarvittiin laadittaessa konttorin omia prosessikuvauksia. Kertoessani Leppävaaran konttorin prosesseista aloitan tunnistamalla ja nimeämällä sen tärkeimmät prosessit. Kuvailen, mitä jokaiseen prosessiin kuuluu ja mistä ne muodostuvat. Kerron myös, kuinka monta työntekijää prosesseissa toimii. Työn prosessien kuvauksessa käydään läpi konttorin ydinprosessit. Näitä ovat kassaprosessiin kuuluvat ykkös- ja kakkosnappiprosessit, backofficeprosessi, sijoitus- / säästämisprosessi ja lainaprosessi. Kaikki nämä on kuvattu sekä sanallisesti, että visualisoitu karttoihin, jotka löytyvät työn liitteistä.
Työssä käsiteltiin prosesseja kokonaisuudessaan ja prosessien kehittämistä palveluorganisaatiossa. Mistä organisaatioiden prosessit koostuvat ja miten niihin saataisiin tehokkuutta. Tämän työn perusnäkökulmana on saada prosesseja parannettua jatkuvan parantamisen¨menetelmillä, koska sitä vaaditaan, jotta organisaatio menestyisi.
Työstä ilmeni, että konttorin prosesseja on jatkuvasti parannettava ja kehitettävä. Muuttuvat markkinatilanteet vaativat, että koko ajan ollaan tilanteen tasalla. Myös ilmeni selkeitä kehityskohtia prosesseihin. Kehittämiskohdat on listattu työn prosessikuvausten jälkeen. Jokaista prosessia käsitellään omassa luvussaan. Näin lukijalle on helppo hahmottaa prosessin kokonaisuus ja tavat, jolla prosesseja parannettaisiin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että konttorin menettelytapojen kehittäminen vaatii jatkuvaa panosta kaikilta prosesseissa työskenteleviltä. Yhteistyö ja toisten auttaminen ovat kriittisiä tekijöitä prosessien onnistumisen kannalta. Tehtäväkuvien ja prosessien kuvaaminen selkeytti konttorin prosesseja ja jatkotyöstäminen niissä on nyt helpompaa.
Prosessien johtamista ja jatkuvaa kehittämistä käsitellään työssä, koska se on ollut puutteellista Sampo Pankin Leppävaaran konttorilla. Myös käsitellään prosessikuvauksia ja prosessikarttoja, koska tätä perustietoa tarvittiin laadittaessa konttorin omia prosessikuvauksia. Kertoessani Leppävaaran konttorin prosesseista aloitan tunnistamalla ja nimeämällä sen tärkeimmät prosessit. Kuvailen, mitä jokaiseen prosessiin kuuluu ja mistä ne muodostuvat. Kerron myös, kuinka monta työntekijää prosesseissa toimii. Työn prosessien kuvauksessa käydään läpi konttorin ydinprosessit. Näitä ovat kassaprosessiin kuuluvat ykkös- ja kakkosnappiprosessit, backofficeprosessi, sijoitus- / säästämisprosessi ja lainaprosessi. Kaikki nämä on kuvattu sekä sanallisesti, että visualisoitu karttoihin, jotka löytyvät työn liitteistä.
Työssä käsiteltiin prosesseja kokonaisuudessaan ja prosessien kehittämistä palveluorganisaatiossa. Mistä organisaatioiden prosessit koostuvat ja miten niihin saataisiin tehokkuutta. Tämän työn perusnäkökulmana on saada prosesseja parannettua jatkuvan parantamisen¨menetelmillä, koska sitä vaaditaan, jotta organisaatio menestyisi.
Työstä ilmeni, että konttorin prosesseja on jatkuvasti parannettava ja kehitettävä. Muuttuvat markkinatilanteet vaativat, että koko ajan ollaan tilanteen tasalla. Myös ilmeni selkeitä kehityskohtia prosesseihin. Kehittämiskohdat on listattu työn prosessikuvausten jälkeen. Jokaista prosessia käsitellään omassa luvussaan. Näin lukijalle on helppo hahmottaa prosessin kokonaisuus ja tavat, jolla prosesseja parannettaisiin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että konttorin menettelytapojen kehittäminen vaatii jatkuvaa panosta kaikilta prosesseissa työskenteleviltä. Yhteistyö ja toisten auttaminen ovat kriittisiä tekijöitä prosessien onnistumisen kannalta. Tehtäväkuvien ja prosessien kuvaaminen selkeytti konttorin prosesseja ja jatkotyöstäminen niissä on nyt helpompaa.