Monialustaisten käyttöliittymien suunnitteluperiaatteet
Grön, Aleksi (2014)
Grön, Aleksi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053010979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053010979
Tiivistelmä
Graafiset käyttöliittymät ovat tietokoneiden, mobiililaitteiden ja viihde-elektroniikan kehittymisen ja yleistymisen myötä tulleet tärkeäksi osaksi elämäämme. Yhä useammalla on monia tällaisia laitteita ja yhä useampi haluaa kuluttaa sisältöä monella laitteella. Tämän takia on tärkeä löytää tekniikoita, joilla luoda yhtenäisiä käyttökokemuksia helposti laitteesta riippumatta.
Tässä opinnäytetyössä käytiin läpi mitä vaaditaan hyvältä käyttöliittymältä ja mitä eri osa-alueita niiden suunnittelemiseen kuuluu. Samalla selvitettiin mitä vaihtoehtoja on olemassa monialustaisten käyttöliittymien toteuttamiseen ja mitkä niiden vahvat ja heikot puolet ovat.
Tärkeänä osana työtä suunniteltiin ja toteutettiin käyttöliittymää käyttäen Marmalade SDK:ta kehityksessä olevaan mobiilisovellukseen, jota tullaan käyttämään usealla mobiilikäyttöjärjestelmällä. Iso osa tätä käyttöliittymätoteutusta oli kehittää tekniikoita, joilla voidaan luoda käyttöliittymä, joka toimii mahdollisimman hyvin laitteen näytön koosta riippumatta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi ohjelmistoresursseja, joiden avulla on helppo luoda näytön koosta riippumattomia käyttöliittymiä. Samalla kasattiin paljon tietoa käyttöliittymien suunnittelusta ja käytettävyydestä ja esiin tuli selkeitä jatkokehityskohteita, joihin panostamalla voidaan jatkossa luoda laadukkaita käyttöliittymiä entistä pienemmällä vaivalla entistä useammalle alustalle.
Tässä opinnäytetyössä käytiin läpi mitä vaaditaan hyvältä käyttöliittymältä ja mitä eri osa-alueita niiden suunnittelemiseen kuuluu. Samalla selvitettiin mitä vaihtoehtoja on olemassa monialustaisten käyttöliittymien toteuttamiseen ja mitkä niiden vahvat ja heikot puolet ovat.
Tärkeänä osana työtä suunniteltiin ja toteutettiin käyttöliittymää käyttäen Marmalade SDK:ta kehityksessä olevaan mobiilisovellukseen, jota tullaan käyttämään usealla mobiilikäyttöjärjestelmällä. Iso osa tätä käyttöliittymätoteutusta oli kehittää tekniikoita, joilla voidaan luoda käyttöliittymä, joka toimii mahdollisimman hyvin laitteen näytön koosta riippumatta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi ohjelmistoresursseja, joiden avulla on helppo luoda näytön koosta riippumattomia käyttöliittymiä. Samalla kasattiin paljon tietoa käyttöliittymien suunnittelusta ja käytettävyydestä ja esiin tuli selkeitä jatkokehityskohteita, joihin panostamalla voidaan jatkossa luoda laadukkaita käyttöliittymiä entistä pienemmällä vaivalla entistä useammalle alustalle.