KUVIEN KANSSA PÄIVÄHOIDOSSA Opaskirjanen lapsille ja aikuisille
Väänänen, Saara (2014)
Väänänen, Saara
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810787
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee kuvien käyttöä varhaiskasvatuksen arjessa. Kuvat tukevat lapsen kielellistä sekä vuorovaikutus- ja kommunikaatiotaitojen kehitystä. Kuvat voivat helpottaa lapsen itseilmaisua, toisten ymmärtämistä sekä asioiden jäsentämistä. Lisäksi ne edistävät tasapuolista vuorovaikutusta. Kuvia voidaan käyttää erilaisten lapsiryhmien kanssa ja ne voivat toimia myös puhetta tukevana kommunikointimenetelmänä.
Opinnäytetyöni toimeksiantajana toimi Joensuun perhepäivähoito. Kohderyhmäksi valikoitui perhepäivähoidon ryhmä. Opinnäytetyöni tavoitteena oli kehittää kuvallista työvälinettä perhepäivähoidon kentälle. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi opaskirjanen, ”Santerin hauska päivä”, jonka työstämiseen osallistuivat perhepäivähoitajat sekä kuvakouluttajat.
Opaskirjanen sisältää lapsille suunnatun kertomuksen sekä aikuiselle tarkoitetut opastukset. Sen tarkoituksena on herättää innostusta ja rohkeutta kuvien käyttöön päivähoidon arjessa. Kirjanen pohjautuu perhepäivähoitajien haastatteluihin, erityislastentarhanopettajien järjestämään kuvakoulutukseen, teoria- ja kokemustietoon sekä arviointiin. Arvioinnin perusteella opaskirjanen on selkeä, innostava, ja se tuo uusia ideoita lasten kanssa tehtävään työhön. Jatkosuunnitelmana on antaa opaskirjanen Joensuun perhepäivähoidon sekä kuvakouluttajien käyttöön.
Opinnäytetyöni käsittelee kuvien käyttöä varhaiskasvatuksen arjessa. Kuvat tukevat lapsen kielellistä sekä vuorovaikutus- ja kommunikaatiotaitojen kehitystä. Kuvat voivat helpottaa lapsen itseilmaisua, toisten ymmärtämistä sekä asioiden jäsentämistä. Lisäksi ne edistävät tasapuolista vuorovaikutusta. Kuvia voidaan käyttää erilaisten lapsiryhmien kanssa ja ne voivat toimia myös puhetta tukevana kommunikointimenetelmänä.
Opinnäytetyöni toimeksiantajana toimi Joensuun perhepäivähoito. Kohderyhmäksi valikoitui perhepäivähoidon ryhmä. Opinnäytetyöni tavoitteena oli kehittää kuvallista työvälinettä perhepäivähoidon kentälle. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi opaskirjanen, ”Santerin hauska päivä”, jonka työstämiseen osallistuivat perhepäivähoitajat sekä kuvakouluttajat.
Opaskirjanen sisältää lapsille suunnatun kertomuksen sekä aikuiselle tarkoitetut opastukset. Sen tarkoituksena on herättää innostusta ja rohkeutta kuvien käyttöön päivähoidon arjessa. Kirjanen pohjautuu perhepäivähoitajien haastatteluihin, erityislastentarhanopettajien järjestämään kuvakoulutukseen, teoria- ja kokemustietoon sekä arviointiin. Arvioinnin perusteella opaskirjanen on selkeä, innostava, ja se tuo uusia ideoita lasten kanssa tehtävään työhön. Jatkosuunnitelmana on antaa opaskirjanen Joensuun perhepäivähoidon sekä kuvakouluttajien käyttöön.