Asiantuntijapalvelun kehittäminen palvelumuotoilua hyödyntäen Case: KontaktiVerkko Suomi Oy
Honkanen, Laura (2014)
Honkanen, Laura
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810789
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona lahtelaiselle myynnin ja markkinoinnin asiantuntijayritykselle. Opinnäytetyön tutkimusstrategiaksi valittiin case study eli tapaustutkimus ja menetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajayrityksen asiakkaiden tarpeet, toiveet ja odotukset palvelun sisällöltä palvelun eri vaiheissa. Tutkimuksen tuloksena luotiin työn toimeksianatajalle, KontaktiVerkko Suomi Oy:lle, asiakkaan tarpeet, toiveet ja odotukset paremmin huomioiva palvelupolku myynnin kehittämisen palvelulle.
Teoriaosuudessa käsiteltiin palvelua, palvelun laatua sekä palvelun kehittämistä asiakaslähtöistä näkökulmaa korostaen. Teoriaosiossa käsiteltiin myös palvelumuotoilua ja sen tärkeimpiä osa-alueita. Palvelumuotoilu tukee opinnäytetyön tavoitteita, sillä sen lähtökohtana on asiakkaan palvelukokemus ja tämän tarpeet palvelun käyttäjänä. Empiirisessä osiossa tuotiin erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä yhdistelemällä esiin palvelun kriittiset tekijät, joihin etsittiin kehitysehdotuksia asiakkaiden tarpeita, odotuksia ja toiveita kartoittamalla. Menetelminä käytettiin service blueprint -prosessikuvausta, haastatteluja sekä aivoriihityöskentelyä. Rinnakkain käytetyt, erilaiset menetelmät tukivat toisiaan, jolloin kehittämisen kohteesta saatiin monipuolinen ja syvällinen kuva ja pystyttiin tuottamaan perusteltuja kehittämisehdotuksia yrityksen käyttöön.
Opinnäytetyön tuloksena on luotu palveluprosessin kuvaamisen, asiakkaiden toiveiden, tarpeiden ja odotusten kartoittamisen sekä opinnäytetyössä käsitellyn teorian pohjalta asiakkaan tarpeet, toiveet ja odotukset paremmin huomioiva palvelupolku, joka tuottaa asiakkaalle entistä asiakaslähtöisemmän palvelukokemuksen ja tuo toimeksiantajayritykselle kilpailuetua.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajayrityksen asiakkaiden tarpeet, toiveet ja odotukset palvelun sisällöltä palvelun eri vaiheissa. Tutkimuksen tuloksena luotiin työn toimeksianatajalle, KontaktiVerkko Suomi Oy:lle, asiakkaan tarpeet, toiveet ja odotukset paremmin huomioiva palvelupolku myynnin kehittämisen palvelulle.
Teoriaosuudessa käsiteltiin palvelua, palvelun laatua sekä palvelun kehittämistä asiakaslähtöistä näkökulmaa korostaen. Teoriaosiossa käsiteltiin myös palvelumuotoilua ja sen tärkeimpiä osa-alueita. Palvelumuotoilu tukee opinnäytetyön tavoitteita, sillä sen lähtökohtana on asiakkaan palvelukokemus ja tämän tarpeet palvelun käyttäjänä. Empiirisessä osiossa tuotiin erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä yhdistelemällä esiin palvelun kriittiset tekijät, joihin etsittiin kehitysehdotuksia asiakkaiden tarpeita, odotuksia ja toiveita kartoittamalla. Menetelminä käytettiin service blueprint -prosessikuvausta, haastatteluja sekä aivoriihityöskentelyä. Rinnakkain käytetyt, erilaiset menetelmät tukivat toisiaan, jolloin kehittämisen kohteesta saatiin monipuolinen ja syvällinen kuva ja pystyttiin tuottamaan perusteltuja kehittämisehdotuksia yrityksen käyttöön.
Opinnäytetyön tuloksena on luotu palveluprosessin kuvaamisen, asiakkaiden toiveiden, tarpeiden ja odotusten kartoittamisen sekä opinnäytetyössä käsitellyn teorian pohjalta asiakkaan tarpeet, toiveet ja odotukset paremmin huomioiva palvelupolku, joka tuottaa asiakkaalle entistä asiakaslähtöisemmän palvelukokemuksen ja tuo toimeksiantajayritykselle kilpailuetua.