Suomalaisen tilitoimiston tulevaisuus strategioiden ja palveluiden näkökulmasta
Nurminen, Mika; Vuorinen, Satu (2010)
Nurminen, Mika
Vuorinen, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001191386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001191386
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Taloushallintoliiton toimeksiannosta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Taloushallintoliiton auktorisoitujen jäsentilitoimistojen nykyinen palveluntarjonnan tila ja tulevaisuuden palveluntarjonnan kehittymistarpeet, sekä selvittää eroavatko tilitoimistojen kehittymistarpeet maantieteellisesti Suomessa. Samalla kartoitettiin tilitoimistojen strategioiden nykytila ja selvitettiin lähitulevaisuuden muutoksia.
Tilitoimistoalalla on käynnissä useita muutoksia, joihin alalla toimivien on reagoitava. Tällaisia muutoksia ovat voimakas sähköistyminen, niin kirjanpitotositeaineiston kuin tiedonsiirronkin osalta sekä lainsäädännön muutokset. Suomessa tapahtuva toimintaympäristön muutos on sidoksissa koko Euroopan unionin alueella tapahtuviin hankkeisiin, joilla pyritään yhtenäistämään taloushallinnon lakeja ja säädöksiä sekä saattamaan jokaisen jäsenmaan sähköiset palvelut 2000-luvulle. Yhtenäistyvä Eurooppa tarjoaa suomalaisille tilitoimistoille kansainvälistymisen mahdollisuuden. Sähköistyvät palvelut kyetään tarjoamaan sijainnista riippumatta, kunhan osaaminen ja järjestelmien hallinta ovat tilitoimistossa kunnossa.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, jossa tarkastellaan suomalaisen tilitoimistoalan nykytilaa sekä tulevaisuuden haasteita. Lähitulevaisuuden osalta pääpaino on kehityshankkeissa, sähköistymisessä, kansainvälistymisessä sekä toimialan kilpailussa. Näihin painotusalueisiin sisältyvät tilitoimistojen tulevaisuuden mahdollisuudet ja haasteet.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa käydään läpi kvantitatiivisen kyselyn tulokset. Taloushallintoliiton jäsenyrityksille lähetettiin sähköpostitse kysely, jossa kysyttiin toimipisteen nykytilaa ja lähitulevaisuutta palveluiden ja strategioiden näkökulmista.
Tutkimustuloksista ilmeni, että tilitoimistoalan enemmistöä edustavat 1-4 hengen toimipisteet, joiden palvelutarjonta on pääasiassa perinteistä kirjanpitoa sekä palkanlaskentaa. Palvelutarjontaa täydentävät muun muassa raportointi- sekä konsultointipalvelut. Tulevaisuudessa asiakkaalle räätälöityjä palveluita pyrkivät tarjoamaan juuri nämä toimipisteet, joissa on jo nyt laajempi palvelutarjonta.
Enemmistössä toimipisteistä on laadittu strategia ja toimintasuunnitelma tulevaisuudelle. Kasvun strategiaksi suurin osa on valinnut orgaanisen kasvun, joka koettiin mielekkäimmäksi vaihtoehdoksi verrattuna yritysostoihin tai toiminnan supistamiseen. Kyselytutkimus vahvisti ennakoidun toimialan muutoksen, mutta valtaosa vastaajista koki tarjottujen palveluiden kysynnän vahvistuvan seuraavan viiden vuoden aikana.
Tilitoimistoalalla on käynnissä useita muutoksia, joihin alalla toimivien on reagoitava. Tällaisia muutoksia ovat voimakas sähköistyminen, niin kirjanpitotositeaineiston kuin tiedonsiirronkin osalta sekä lainsäädännön muutokset. Suomessa tapahtuva toimintaympäristön muutos on sidoksissa koko Euroopan unionin alueella tapahtuviin hankkeisiin, joilla pyritään yhtenäistämään taloushallinnon lakeja ja säädöksiä sekä saattamaan jokaisen jäsenmaan sähköiset palvelut 2000-luvulle. Yhtenäistyvä Eurooppa tarjoaa suomalaisille tilitoimistoille kansainvälistymisen mahdollisuuden. Sähköistyvät palvelut kyetään tarjoamaan sijainnista riippumatta, kunhan osaaminen ja järjestelmien hallinta ovat tilitoimistossa kunnossa.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, jossa tarkastellaan suomalaisen tilitoimistoalan nykytilaa sekä tulevaisuuden haasteita. Lähitulevaisuuden osalta pääpaino on kehityshankkeissa, sähköistymisessä, kansainvälistymisessä sekä toimialan kilpailussa. Näihin painotusalueisiin sisältyvät tilitoimistojen tulevaisuuden mahdollisuudet ja haasteet.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa käydään läpi kvantitatiivisen kyselyn tulokset. Taloushallintoliiton jäsenyrityksille lähetettiin sähköpostitse kysely, jossa kysyttiin toimipisteen nykytilaa ja lähitulevaisuutta palveluiden ja strategioiden näkökulmista.
Tutkimustuloksista ilmeni, että tilitoimistoalan enemmistöä edustavat 1-4 hengen toimipisteet, joiden palvelutarjonta on pääasiassa perinteistä kirjanpitoa sekä palkanlaskentaa. Palvelutarjontaa täydentävät muun muassa raportointi- sekä konsultointipalvelut. Tulevaisuudessa asiakkaalle räätälöityjä palveluita pyrkivät tarjoamaan juuri nämä toimipisteet, joissa on jo nyt laajempi palvelutarjonta.
Enemmistössä toimipisteistä on laadittu strategia ja toimintasuunnitelma tulevaisuudelle. Kasvun strategiaksi suurin osa on valinnut orgaanisen kasvun, joka koettiin mielekkäimmäksi vaihtoehdoksi verrattuna yritysostoihin tai toiminnan supistamiseen. Kyselytutkimus vahvisti ennakoidun toimialan muutoksen, mutta valtaosa vastaajista koki tarjottujen palveluiden kysynnän vahvistuvan seuraavan viiden vuoden aikana.