Yrityslähestymiskielto työnantajan keinoksi huolehtia turvallisuudesta
Rantamaula, Joni (2022)
Rantamaula, Joni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091320136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091320136
Tiivistelmä
Monenlaiset yritysten kohtaamat häiriöt sekä työntekijöihin kohdistuvat uhkatilanteet ovat lisääntyneet ja arkipäiväistyneet. Yrityksillä tulisi olla mahdollisuus suojautua häiriöiltä ja uhkatilanteilta tarpeeksi kattavalla tavalla. Yrityslähestymiskielto voisi olla suojautumiskeino kaikista vaikeimpiin saman henkilön aiheuttamiin toistuviin uhkatilanteisiin. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Elinkeinoelämän keskusliitto.
Tutkimukselliseen opinnäytetyöhön kerättiin tietoa etsimällä sitä eri lähteistä ja teemahaastatteluilla. Teemahaastatteluissa (N=8) esille nousseista käsitteistä muodostui tutkielman teoriapohja. Teoriapohjan käsitteisiin etsittiin tietoa kotimaisista ja ulkomaisista lähteistä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yrityslähestymiskiellon tarpeellisuuden nykytila, kartoittaa mahdollisesta yrityslähestymis-kiellosta esiin nousevia haasteita ja mahdollisia ongelmia sekä asioiko yrityksissä henkilöitä, jotka aiheuttavat toistuvasti ongelmia asioidessaan. Lisäksi selvitettiin, millä tavoin tällaisia mahdollisia ongelmatapauksia hoidetaan ja miten mahdollisiin uhkaaviin tilanteisiin on varauduttu. Teemahaastattelujen aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkielman keskeisenä tuloksena oli eräänlainen ohje porttikiellon soveltamisesta sekä teemahaastattelujen tulokset. Teemahaastattelujen tuloksista muodostui kattava näkemys siitä millaisia uhkatilanteita ja häiriöitä yritykset kokevat tällä hetkellä. Yritykset kohtasivat toistuvia samojen henkilöiden aiheuttamia uhkatilanteita ja häiriötilanteita. Yritykset kokivat, että heiltä puuttuu työkalu, jolla pystyisi tehokkaasti puuttumaan saman henkilön aiheuttamiin toistuviin uhkatilanteisiin. Yrityslähestymiskiellon mahdollisia haasteita tuli myös esille. Mahdollisina haasteina pohdittiin muun muassa yrityslähestymiskiellon saaneen henkilön tunnistettavuutta ja yrityslähestymiskiellon sovellettavuutta tilanteessa, jossa henkilö saa yrityslähestymiskiellon kauppakeskuksessa sijaitsevaan toimipisteeseen.
Yrityksillä oli aito tarve työkalulle, jolla voisi puuttua tehokkaasti saman henkilön aiheuttamiin toistuviin uhkatilanteisiin. Mahdollisen yrityslähestymiskiellon tarvearviointi tulisi suorittaa kattavasti ja yrityslähestymiskiellon mahdolliset haasteet tulisi selvittää perinpohjaisesti. Näyttää siltä, että saman henkilön aiheuttamissa toistuvissa uhkatilanteissa sovelletaan tällä hetkellä porttikieltokäytäntöä. Porttikiellon nykykäytäntö on sekava, koska Suomen laki ei tunne porttikieltokäsitettä. Porttikielto koostuu erilaisista lakien määrittämistä oikeuksista ja velvollisuuksista, jotka koskevat porttikiellon asettajan asemassa olevaa elinkeinonharjoittajaa ja porttikiellon kohteena olevaa asiakasta. Tarvittaisiin selkeä ja kattava työkalu, jolla yritys voisi puuttua toistuviin saman henkilön aiheuttamiin uhkatilanteisiin.
Tutkimukselliseen opinnäytetyöhön kerättiin tietoa etsimällä sitä eri lähteistä ja teemahaastatteluilla. Teemahaastatteluissa (N=8) esille nousseista käsitteistä muodostui tutkielman teoriapohja. Teoriapohjan käsitteisiin etsittiin tietoa kotimaisista ja ulkomaisista lähteistä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yrityslähestymiskiellon tarpeellisuuden nykytila, kartoittaa mahdollisesta yrityslähestymis-kiellosta esiin nousevia haasteita ja mahdollisia ongelmia sekä asioiko yrityksissä henkilöitä, jotka aiheuttavat toistuvasti ongelmia asioidessaan. Lisäksi selvitettiin, millä tavoin tällaisia mahdollisia ongelmatapauksia hoidetaan ja miten mahdollisiin uhkaaviin tilanteisiin on varauduttu. Teemahaastattelujen aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkielman keskeisenä tuloksena oli eräänlainen ohje porttikiellon soveltamisesta sekä teemahaastattelujen tulokset. Teemahaastattelujen tuloksista muodostui kattava näkemys siitä millaisia uhkatilanteita ja häiriöitä yritykset kokevat tällä hetkellä. Yritykset kohtasivat toistuvia samojen henkilöiden aiheuttamia uhkatilanteita ja häiriötilanteita. Yritykset kokivat, että heiltä puuttuu työkalu, jolla pystyisi tehokkaasti puuttumaan saman henkilön aiheuttamiin toistuviin uhkatilanteisiin. Yrityslähestymiskiellon mahdollisia haasteita tuli myös esille. Mahdollisina haasteina pohdittiin muun muassa yrityslähestymiskiellon saaneen henkilön tunnistettavuutta ja yrityslähestymiskiellon sovellettavuutta tilanteessa, jossa henkilö saa yrityslähestymiskiellon kauppakeskuksessa sijaitsevaan toimipisteeseen.
Yrityksillä oli aito tarve työkalulle, jolla voisi puuttua tehokkaasti saman henkilön aiheuttamiin toistuviin uhkatilanteisiin. Mahdollisen yrityslähestymiskiellon tarvearviointi tulisi suorittaa kattavasti ja yrityslähestymiskiellon mahdolliset haasteet tulisi selvittää perinpohjaisesti. Näyttää siltä, että saman henkilön aiheuttamissa toistuvissa uhkatilanteissa sovelletaan tällä hetkellä porttikieltokäytäntöä. Porttikiellon nykykäytäntö on sekava, koska Suomen laki ei tunne porttikieltokäsitettä. Porttikielto koostuu erilaisista lakien määrittämistä oikeuksista ja velvollisuuksista, jotka koskevat porttikiellon asettajan asemassa olevaa elinkeinonharjoittajaa ja porttikiellon kohteena olevaa asiakasta. Tarvittaisiin selkeä ja kattava työkalu, jolla yritys voisi puuttua toistuviin saman henkilön aiheuttamiin uhkatilanteisiin.