Esihenkilöiden ammatillisen kasvun tukeminen vertaisryhmämentoroinnin avulla
Nikander, Leena; Friman, Mervi; Lahdenperä, Juulia (2022)
Nikander, Leena
Friman, Mervi
Lahdenperä, Juulia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091420158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091420158
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee vertaisryhmämentoroinnin (verme) edellytyksiä tukea esihenkilöiden ammatillista kasvua, johtamisosaamisen kehittymistä sekä työhyvinvointia. Tutkimuksen kautta saadaan uutta tietoa esihenkilöiden asiantuntijuuden ja johtamisosaamisen kehittymisen tukemisesta sekä työhyvinvoinnin lisäämisestä informaalia ja formaalia oppimista integroivan verme-työskentelyn avulla.
Tutkimusaineisto kerätään korkeakouluorganisaatiossa, jossa työskentelee 80 esihenkilöä niin opetus-, tutkimus- kuin hallinnollisissakin yksiköissä. Vuosina 2020-2021 järjestetään eri esihenkilöryhmille pitkä- ja lyhytkestoisia pilottiryhmiä, joissa verme-mallia kehitetään ja testataan. Monimenetelmällisessä tutkimuksessa kerätään kysely- ja haastatteluaineistoja.
Esihenkilötyö koetaan usein luonteeltaan yksinäiseksi, ja siihen liittyy useita kuormitustekijöitä. Esihenkilöiden tuen merkitys tunnistetaan alaisten työhyvinvoinnin tukemisessa, mutta yhtä lailla merkityksellisenä tulisi nähdä esihenkilöiden oman osaamisen ja työhyvinvoinnin edistäminen. Verme-työskentely tarjoaa mahdollisuuden kehittää esihenkilöiden johtamisosaamista ja lisätä esihenkilötyön kollegiaalisuutta vertaisuuten perustuvan mentoroinnin keinoin. Tutkimuksen tuloksena syntyy esihenkilöiden vertaisryhmämentorointiin malli, joka soveltuu hyödynnettäväksi erilaisissa asiantuntijaorganisaatioissa.
Tutkimusaineisto kerätään korkeakouluorganisaatiossa, jossa työskentelee 80 esihenkilöä niin opetus-, tutkimus- kuin hallinnollisissakin yksiköissä. Vuosina 2020-2021 järjestetään eri esihenkilöryhmille pitkä- ja lyhytkestoisia pilottiryhmiä, joissa verme-mallia kehitetään ja testataan. Monimenetelmällisessä tutkimuksessa kerätään kysely- ja haastatteluaineistoja.
Esihenkilötyö koetaan usein luonteeltaan yksinäiseksi, ja siihen liittyy useita kuormitustekijöitä. Esihenkilöiden tuen merkitys tunnistetaan alaisten työhyvinvoinnin tukemisessa, mutta yhtä lailla merkityksellisenä tulisi nähdä esihenkilöiden oman osaamisen ja työhyvinvoinnin edistäminen. Verme-työskentely tarjoaa mahdollisuuden kehittää esihenkilöiden johtamisosaamista ja lisätä esihenkilötyön kollegiaalisuutta vertaisuuten perustuvan mentoroinnin keinoin. Tutkimuksen tuloksena syntyy esihenkilöiden vertaisryhmämentorointiin malli, joka soveltuu hyödynnettäväksi erilaisissa asiantuntijaorganisaatioissa.