Markkinointisuunnitelma Anle Oy:lle
Anttila, Perttu (2014)
Anttila, Perttu
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011162
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli markkinointisuunnitelma Anle Oy:lle. Anle Oy on paino- ja mainosalan pienyritys, jonka toiminnan kannattavuus on viime vuosina ollut laskusuhdanteessa. Tämän työn tarkoituksena oli tutkia, voisiko yrityksen toiminnan ja markkinoinnin tehostamisella saada aikaan muutoksia, joilla yritystoiminta tehtäisiin taas kannattavaksi.
Yrityksen lähtökohta-analyysien perusteella tehtiin potentiaalisten asiakasryhmien vä-lillä tarkka segmentointi, jossa päädyttiin neljään erilaiseen kohderyhmään. Jokaiselle kohderyhmälle valittiin niille markkinoitavat tuotteet, lähestymistavat ja omat markki-nointikanavat. Samalla pohdittiin, miten kannattamattomista segmenteistä saataisiin kannattavampia.
Kohderyhmien kannattavuutta voidaan yrittää parantaa yrityksen tuotteiden ja palve-luiden paremmalla tuotteistamisella, sekä yhdistämällä monta palvelua yhdeksi koko-naisuudeksi. Yrityksen pääasialliseksi markkinointikanavaksi valittiin internet ja sosiaa-linen media. Tämän perusteena oli sen edullisuus, kattavuus ja helppo markkinoinnin kohdentaminen.
Työssä ei käsitelty yrityksen liikevaihtoa, myynnin määrää tai muita talouden lukuja, joten budjetoinnissa otettiin huomioon vain markkinoinnin kustannusbudjetti, joka on pieni johtuen pienistä resursseista. Anle Oy:lle löytyi oma markkinarako, vaikka se vaa-tii edellä mainittuja muutoksia melko nopealla aikataululla.
Yrityksen lähtökohta-analyysien perusteella tehtiin potentiaalisten asiakasryhmien vä-lillä tarkka segmentointi, jossa päädyttiin neljään erilaiseen kohderyhmään. Jokaiselle kohderyhmälle valittiin niille markkinoitavat tuotteet, lähestymistavat ja omat markki-nointikanavat. Samalla pohdittiin, miten kannattamattomista segmenteistä saataisiin kannattavampia.
Kohderyhmien kannattavuutta voidaan yrittää parantaa yrityksen tuotteiden ja palve-luiden paremmalla tuotteistamisella, sekä yhdistämällä monta palvelua yhdeksi koko-naisuudeksi. Yrityksen pääasialliseksi markkinointikanavaksi valittiin internet ja sosiaa-linen media. Tämän perusteena oli sen edullisuus, kattavuus ja helppo markkinoinnin kohdentaminen.
Työssä ei käsitelty yrityksen liikevaihtoa, myynnin määrää tai muita talouden lukuja, joten budjetoinnissa otettiin huomioon vain markkinoinnin kustannusbudjetti, joka on pieni johtuen pienistä resursseista. Anle Oy:lle löytyi oma markkinarako, vaikka se vaa-tii edellä mainittuja muutoksia melko nopealla aikataululla.