Customer Profile and Marketing Planning Case: Helsinki ScubaTravel
Elomaa, Antti (2014)
Elomaa, Antti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810728
Tiivistelmä
Asiakasprofiili ja markkinoinnin kehittäminen
Case: Helsingin Sukelluskeskus
Tämä opinnäytetyö keskittyy Helsingin Sukelluskeskuksen asiakkaiden profiloimiseen. Työn keskeisimmät tavoitteet olivat selvittää kohdeyrityksen asiakasprofiili ja asiakasprofiilin, sekä tutkimuksen tulosten pohjalta antaa kohdeyritykselle tarvittavat työkalut markkinoinnin kehittämistä varten.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu markkinoinnin tärkeimpien työkalujen esittelystä. Näitä työkaluja ovat markkinointimix, sisäinen markkinointi, tuotemerkin rakentaminen sekä markkinoinnin trendit. Markkinoinnin lisäksi esitellään Helsingin Sukelluskeskus ja Sukelluskeskus-ketju, sekä PADI, joka on Helsingin Sukelluskeskuksen kattojärjestö. Työn teoreettinen osuus perustuu useiden eri markkinoinnin ammattilaisten teoksiin, sekä laitesukelluksen ammattilaisen ja Helsingin Sukelluskeskuksen johtajan strukturoituun kvantitatiiviseen haastatteluun.
Tutkimusosiossa esitetyt tulokset selvitettiin kvantitatiivisen tutkimuksen avulla, jossa käytettiin hyväksi valmista aineistoa. Aineisto koostuu Helsingin Sukelluskeskuksen sukelluskurssiasiakkaiden oppilaskansioista. Tutkimuksen otantaan kuuluu kaikki sukelluskurssiasiakkaat Helsingin Sukelluskeskuksen perustamisvuodesta 2005 aina vuoden 2013 loppuun asti. Tutkittavia asiakkaita oli yhteensä 1783. Asiakkaiden tiedot syötettiin Internet-selaimessa toimivan tutkimusohjelman Survey Palin avulla luotuun kyselylomakkeeseen tutkimusassistenttia hyödyntäen. Tulokset analysoitiin Survey Palin suodattimien avulla.
Opinnäytetyön tutkimukset osoittivat, että Helsingin Sukelluskeskuksen asiakas on profiililtaan 21–40-vuotias keskipalkkainen pääkaupunkiseudulla asuva mieshenkilö. Hän aloittaa mitä suurimmalla todennäköisyydellä laitesukelluksen peruskurssin eli PADI Open Water Diver -kurssin ja suorittaa sen loppuun ulkomailla. Hän ei palaa Helsingin Sukelluskeskukseen suorittamaan toista kurssia eikä aio sukeltaa Suomessa. Työn tulosten perusteella kehitetyt tärkeimmät markkinoinnin kehittämisehdotukset liittyvät siihen, että suurin osa Helsingin Sukelluskeskuksen kurssiasiakkaista ei ole palaavia asiakkaita. Pitkäaikaisten asiakassuhteiden luomiseksi olisi tärkeää panostaa asiakassegmenttiin vetoavan brändin kehittämiseen, sisäiseen markkinointiin, henkilökohtaiseen myyntiin, sekä asiakasuskollisuustutkimukseen.
Case: Helsingin Sukelluskeskus
Tämä opinnäytetyö keskittyy Helsingin Sukelluskeskuksen asiakkaiden profiloimiseen. Työn keskeisimmät tavoitteet olivat selvittää kohdeyrityksen asiakasprofiili ja asiakasprofiilin, sekä tutkimuksen tulosten pohjalta antaa kohdeyritykselle tarvittavat työkalut markkinoinnin kehittämistä varten.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu markkinoinnin tärkeimpien työkalujen esittelystä. Näitä työkaluja ovat markkinointimix, sisäinen markkinointi, tuotemerkin rakentaminen sekä markkinoinnin trendit. Markkinoinnin lisäksi esitellään Helsingin Sukelluskeskus ja Sukelluskeskus-ketju, sekä PADI, joka on Helsingin Sukelluskeskuksen kattojärjestö. Työn teoreettinen osuus perustuu useiden eri markkinoinnin ammattilaisten teoksiin, sekä laitesukelluksen ammattilaisen ja Helsingin Sukelluskeskuksen johtajan strukturoituun kvantitatiiviseen haastatteluun.
Tutkimusosiossa esitetyt tulokset selvitettiin kvantitatiivisen tutkimuksen avulla, jossa käytettiin hyväksi valmista aineistoa. Aineisto koostuu Helsingin Sukelluskeskuksen sukelluskurssiasiakkaiden oppilaskansioista. Tutkimuksen otantaan kuuluu kaikki sukelluskurssiasiakkaat Helsingin Sukelluskeskuksen perustamisvuodesta 2005 aina vuoden 2013 loppuun asti. Tutkittavia asiakkaita oli yhteensä 1783. Asiakkaiden tiedot syötettiin Internet-selaimessa toimivan tutkimusohjelman Survey Palin avulla luotuun kyselylomakkeeseen tutkimusassistenttia hyödyntäen. Tulokset analysoitiin Survey Palin suodattimien avulla.
Opinnäytetyön tutkimukset osoittivat, että Helsingin Sukelluskeskuksen asiakas on profiililtaan 21–40-vuotias keskipalkkainen pääkaupunkiseudulla asuva mieshenkilö. Hän aloittaa mitä suurimmalla todennäköisyydellä laitesukelluksen peruskurssin eli PADI Open Water Diver -kurssin ja suorittaa sen loppuun ulkomailla. Hän ei palaa Helsingin Sukelluskeskukseen suorittamaan toista kurssia eikä aio sukeltaa Suomessa. Työn tulosten perusteella kehitetyt tärkeimmät markkinoinnin kehittämisehdotukset liittyvät siihen, että suurin osa Helsingin Sukelluskeskuksen kurssiasiakkaista ei ole palaavia asiakkaita. Pitkäaikaisten asiakassuhteiden luomiseksi olisi tärkeää panostaa asiakassegmenttiin vetoavan brändin kehittämiseen, sisäiseen markkinointiin, henkilökohtaiseen myyntiin, sekä asiakasuskollisuustutkimukseen.