Sähköpostimarkkinointi ohjelmistorobotiikalla : vaihtoehto aloittavan yrityksen markkinointiautomaatiolle
Hämäläinen, Kasperi (2022)
Hämäläinen, Kasperi
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091520208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091520208
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli perustamisvaiheessa olevan yrityksen markkinointiviestintäautomaation rakentaminen. Työssä tutkittiin, millaisella ratkaisulla haluttu automaatio voidaan toteuttaa. Työn tavoitteena oli löytää digitaalinen ratkaisu siihen, kuinka sähköpostimarkkinointiviestejä voidaan tehokkaasti lähettää yrityksen asiakkaille ja vapauttaa siten työaikaa varsinaisen työn tekemiselle.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusstrategiana konstruktiivista tutkimusta. Tarkoituksena oli löytää konkreettinen ratkaisu markkinointiviestien lähettämisen automatisoinnin toteutukseen, käyttäen työn pohjana kuitenkin teoriaa sekä käytännöstä kerättyä tietoa. Opinnäytetyö oli luonteeltaan myös tapaustutkimus, sillä siinä tutkittiin, kuinka markkinointiautomaatio toteutetaan kohdeyritykselle. Laadullisina tiedonkeruumenetelminä tutkimuksessa käytettiin kahta työpajaa sekä dokumenttianalyysiä. Työpajojen aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisältöanalyysillä. Tutkimuksessa hyödynnettiin teoriatietoa työtehokkuudesta, tuottavuudesta ja prosessiajattelusta. Lisäksi tarkasteltiin automaatiota, ohjelmistorobotiikkaa sekä asiakkuudenhallintaa ja markkinointiautomaatiota yleisellä tasolla.
Lopullisena tuotoksena syntyi markkinointiautomaation prosessikokonaisuus, jonka avulla voidaan lähettää markkinointiviestejä automatisoidusti kohdeyrityksen asiakaskunnalle. Asiakkuuksien hallinta tapahtuu Excel-sovelluksessa ja viestit lähtevät Outlook-sovelluksen kautta. Automaation suorittaa Microsoftin Power Automate Desktop -ohjelmistorobotiikkasovellus. Power Automate Desktop -sovelluksella voidaan automatisoida digitaalisia rutiininomaisia prosesseja sekä saavuttaa helposti työtehokkuutta ja tuottavuutta erilaisissa työtehtävissä.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusstrategiana konstruktiivista tutkimusta. Tarkoituksena oli löytää konkreettinen ratkaisu markkinointiviestien lähettämisen automatisoinnin toteutukseen, käyttäen työn pohjana kuitenkin teoriaa sekä käytännöstä kerättyä tietoa. Opinnäytetyö oli luonteeltaan myös tapaustutkimus, sillä siinä tutkittiin, kuinka markkinointiautomaatio toteutetaan kohdeyritykselle. Laadullisina tiedonkeruumenetelminä tutkimuksessa käytettiin kahta työpajaa sekä dokumenttianalyysiä. Työpajojen aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisältöanalyysillä. Tutkimuksessa hyödynnettiin teoriatietoa työtehokkuudesta, tuottavuudesta ja prosessiajattelusta. Lisäksi tarkasteltiin automaatiota, ohjelmistorobotiikkaa sekä asiakkuudenhallintaa ja markkinointiautomaatiota yleisellä tasolla.
Lopullisena tuotoksena syntyi markkinointiautomaation prosessikokonaisuus, jonka avulla voidaan lähettää markkinointiviestejä automatisoidusti kohdeyrityksen asiakaskunnalle. Asiakkuuksien hallinta tapahtuu Excel-sovelluksessa ja viestit lähtevät Outlook-sovelluksen kautta. Automaation suorittaa Microsoftin Power Automate Desktop -ohjelmistorobotiikkasovellus. Power Automate Desktop -sovelluksella voidaan automatisoida digitaalisia rutiininomaisia prosesseja sekä saavuttaa helposti työtehokkuutta ja tuottavuutta erilaisissa työtehtävissä.