Osallisuuden tukeminen lapsilähtöisesti kouluikäisten vastaanotto-osastolla
Lautala, Heidi (2010)
Lautala, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002202404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002202404
Tiivistelmä
Toteutin opinnäytetyöni Tikkurilan Laurean sosiaalialan Arki Action-hankkeessa. Opinnäytetyöni oli toimintakeskeinen ja tarkoitukseni oli kehittää toimintaa kouluikäisten vastaanotto-osastolla. Toteutin opinnäytetyöni eräässä vastaanottokodissa.
Päätavoitteeni oli toiminnan suunnittelu yhdessä lasten kanssa, jolloin lapset osallistuvat osaston toiminnan suunnitteluun ja saavat äänensä kuuluville. Tavoittelin lapsille kokemusta siitä, että heillä on mahdollisuus vaikuttaa osaston toimintaan. Työyhteisön kanssa halusimme myös luoda lapsille yhteisiä muistoja. Toiminnan suunnittelu toteutettiin lastenkokouksissa keskustelemalla ja itse toiminta osastoilloissa.
Arviointikeinoina käytin kyselyjä, havaintoja sekä päiväkirjaa. Toiminta piti sisällään neljä lastenkokousta ja neljä osasto-iltaa. Ajatuksena oli yhdessä tehdä jotain mukavaa ja antaa lasten osallistua. Toimintaan osallistuivat kaikki osaston lapset, mutta lasten määrä vaihteli osaston tilanteen mukaan.
Toiminnan yksi päätavoitteista oli saada siitä pysyvä osa osaston arkea ja tämä tavoite saavu-tettiin. Lasten ääni saatiin osastolla toiminnan avulla aiempaa paremmin kuuluviin ja kaikille oli tiedossa aika ja paikka, jossa omia mielipiteitään ja ajatuksiaan voi esittää. Toiminta sai positiivista palautetta sekä lapsilta että työyhteisöltä ja sen koettiin olevan piristävä osa vastaanotto-osaston arkea.
Teoria osassa käsittelen kriisin vaiheita, lastensuojelulakia lapsilähtöisyyttä sekä yhteisölli-syyttä ja lasten osallistumista. Työn loppuosassa kuvaan toimintaa ja arvioin sitä omasta, lasten ja työntekijöiden näkökulmasta.
Päätavoitteeni oli toiminnan suunnittelu yhdessä lasten kanssa, jolloin lapset osallistuvat osaston toiminnan suunnitteluun ja saavat äänensä kuuluville. Tavoittelin lapsille kokemusta siitä, että heillä on mahdollisuus vaikuttaa osaston toimintaan. Työyhteisön kanssa halusimme myös luoda lapsille yhteisiä muistoja. Toiminnan suunnittelu toteutettiin lastenkokouksissa keskustelemalla ja itse toiminta osastoilloissa.
Arviointikeinoina käytin kyselyjä, havaintoja sekä päiväkirjaa. Toiminta piti sisällään neljä lastenkokousta ja neljä osasto-iltaa. Ajatuksena oli yhdessä tehdä jotain mukavaa ja antaa lasten osallistua. Toimintaan osallistuivat kaikki osaston lapset, mutta lasten määrä vaihteli osaston tilanteen mukaan.
Toiminnan yksi päätavoitteista oli saada siitä pysyvä osa osaston arkea ja tämä tavoite saavu-tettiin. Lasten ääni saatiin osastolla toiminnan avulla aiempaa paremmin kuuluviin ja kaikille oli tiedossa aika ja paikka, jossa omia mielipiteitään ja ajatuksiaan voi esittää. Toiminta sai positiivista palautetta sekä lapsilta että työyhteisöltä ja sen koettiin olevan piristävä osa vastaanotto-osaston arkea.
Teoria osassa käsittelen kriisin vaiheita, lastensuojelulakia lapsilähtöisyyttä sekä yhteisölli-syyttä ja lasten osallistumista. Työn loppuosassa kuvaan toimintaa ja arvioin sitä omasta, lasten ja työntekijöiden näkökulmasta.