Hyppää ruudusta! – Toiminnallinen tapahtuma liikunnan ja ruutuajan vaikutuksista 4.-luokkalaisille
Morko, Jenna; Heikkinen, Veera (2022)
Morko, Jenna
Heikkinen, Veera
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091620251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091620251
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallinen tapahtuma ruutuajan haitoista ja liikunnan hyödyistä 4.-luokkalaisille. Opinnäytetyön tavoitteena oli muuttaa lasten suhtautumista aiempaa myönteisemmäksi liikkumisen suhteen sekä lisätä lasten tietoisuutta liiallisen ruutuajan haitoista.
Toteutimme opinnäytetyön toiminnallisena opinnäytetyönä viisivaiheisen tuotteistamisprosessin mukaisesti. Toimeksiantajana toimi Kajaanin Keskuskoulu ja tapahtumaan osallistui yhteensä 16 oppilasta yhdeltä 4. luokalta. Jaoimme luokan kahtia kahdeksan opiskelijan ryhmiin ja pidimme molemmille ryhmille erikseen toiminnallisen tapahtuman koulun liikuntasalissa. Tapahtumassa oli viisi rastia, jotka sisälsivät liikunnallisia leikkejä, tietovisan ja pohdintakysymyksiä ruutuaikaan ja liikuntaan liittyen. Opinnäytetyön teoriaosuus koottiin lasten kehitykseen, leikkiin, ruutuaikaan ja fyysiseen aktiivisuuteen liittyvästä kirjallisuudesta ja tutkimuksista.
Tapahtuman arvioinnissa käytettiin palautekyselylomaketta sekä saamaamme suullista palautetta tapahtuman esitestauksesta. Kyselyn avulla kerättiin tietoa tapahtumasta, antamastamme ohjauksesta sekä lasten aikomuksista lisätä liikkumista ja vähentää ruutuaikaa. Keräsimme palautteen oppilailta ja opettajalta. Vastausten perusteella tapahtuma onnistui hyvin. Yli puolet oppilaista haluaisi lisätä liikkumista ja vähentää
ruutuaikaa. Lisäksi 75 prosenttia oppi jotain uutta.
Saamamme palautteen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että tapahtuma lisäsi oppilaiden tietoisuutta ruutuajan ja liikunnan vaikutuksista sekä antoi ideoita liikkumisen lisäämiseksi. Jatkotutkimus- ja kehittämismahdollisuuksina näemme, että tapahtumaa voitaisiin jatkossa hyödyntää eri kouluissa ja eri ikäryhmille muokkaamalla sisältöä kullekin ikäryhmälle sopivaksi. Lisäksi vastaavanlaisen tapahtuman suunnittelusta voisi kehitellä oppaan, joka helpottaisi tapahtuman järjestämistä. Kouluterveydenhuoltoon tai neuvolaan voisi myös suunnitella lapsille soveltuvan vihkosen, joka sisältäisi päivitetyn tiedon aihealueestamme.
Toteutimme opinnäytetyön toiminnallisena opinnäytetyönä viisivaiheisen tuotteistamisprosessin mukaisesti. Toimeksiantajana toimi Kajaanin Keskuskoulu ja tapahtumaan osallistui yhteensä 16 oppilasta yhdeltä 4. luokalta. Jaoimme luokan kahtia kahdeksan opiskelijan ryhmiin ja pidimme molemmille ryhmille erikseen toiminnallisen tapahtuman koulun liikuntasalissa. Tapahtumassa oli viisi rastia, jotka sisälsivät liikunnallisia leikkejä, tietovisan ja pohdintakysymyksiä ruutuaikaan ja liikuntaan liittyen. Opinnäytetyön teoriaosuus koottiin lasten kehitykseen, leikkiin, ruutuaikaan ja fyysiseen aktiivisuuteen liittyvästä kirjallisuudesta ja tutkimuksista.
Tapahtuman arvioinnissa käytettiin palautekyselylomaketta sekä saamaamme suullista palautetta tapahtuman esitestauksesta. Kyselyn avulla kerättiin tietoa tapahtumasta, antamastamme ohjauksesta sekä lasten aikomuksista lisätä liikkumista ja vähentää ruutuaikaa. Keräsimme palautteen oppilailta ja opettajalta. Vastausten perusteella tapahtuma onnistui hyvin. Yli puolet oppilaista haluaisi lisätä liikkumista ja vähentää
ruutuaikaa. Lisäksi 75 prosenttia oppi jotain uutta.
Saamamme palautteen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että tapahtuma lisäsi oppilaiden tietoisuutta ruutuajan ja liikunnan vaikutuksista sekä antoi ideoita liikkumisen lisäämiseksi. Jatkotutkimus- ja kehittämismahdollisuuksina näemme, että tapahtumaa voitaisiin jatkossa hyödyntää eri kouluissa ja eri ikäryhmille muokkaamalla sisältöä kullekin ikäryhmälle sopivaksi. Lisäksi vastaavanlaisen tapahtuman suunnittelusta voisi kehitellä oppaan, joka helpottaisi tapahtuman järjestämistä. Kouluterveydenhuoltoon tai neuvolaan voisi myös suunnitella lapsille soveltuvan vihkosen, joka sisältäisi päivitetyn tiedon aihealueestamme.