Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Osaamiskartoituksella osaaminen ja kehittämiskohteet näkyväksi; työelämässä oppimista ohjaavan opettajan osaaminen Luksiassa

Matikainen, Terhi (2022)

 
Avaa tiedosto
Matikainen_Terhi.pdf (2.134Mt)
Lataukset: 


Matikainen, Terhi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091820270
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen muutosten tavoitteena on toteuttaa muuttuvan yhteiskunnan vaatimusten mukaista ammatillista koulutusta. Muutoksessa ovat kaikki koulutuksen osa-alueet ja muutokset koskevat kaikkia koulutuksen järjestäjän toimijoita. Työelämässä oppimista ohjaavien opettajien työssään tarvitsema uusi osaaminen ei rakennu reformin vaatimusten mukaiseksi pelkästään uuden lainsäädännön avulla. Osaamistarpeita tulee tarkastella ja kirkastaa, jotta osaamista voidaan kehittää vaatimusten mukaiseksi. Työtehtävä vaatii laaja-alaista osaamista ja se tulee tehdä näkyväksi kaikille osapuolille tasalaatuisen ja asiakaslähtöisen ohjauksen ja palvelun varmistamiseksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä työelämässä oppimista ohjaavan opettajan työtehtävässä tarvittava osaaminen näkyväksi ja mitattavaksi. Tarkoituksena oli selvitystyön jälkeen tuottaa itsearvioinnintyökalu. Tarkoituksena on, että työkalu tuo käyttäjälleen ja esihenkilöille näkyväksi niin työtehtävässä tarvittavan osaamisen kuin mahdolliset kehittämistarpeet. Osaamistarpeiden tiedostamisen ja osaamisen itsearvioinnin jälkeen oikein kohdennetut kehittämistoimet voidaan organisoidusti suunnitella yhdessä.
Aineisoa aiheeseen kerättiin prosessin osapuolilta sekä opettajilta, että työpaikkaohjaajilta. Uudistunut lainsäädäntö ja rahoittajan laatuvaatimukset sekä oman organisaation strategia ja prosessit olivat aineistoa kerätessä keskeisiä. Aineiston perusteella työelämässä oppimista ohjaavan opettajan työtehtävässään tarvittavia osaamisalueita on yksitoista; lainsäädäntöosaaminen, tutkinnon perusteiden tuntemus, prosessiosaaminen, HOKS-osaaminen, ohjausosaaminen, arviointiosaaminen, työelämän tuntemus, verkosto-osaaminen, yhteistyötaidot, vuorovaikutustaidot ja organisointitaidot. Osaamis-alueet muodostettiin selityksineen osaamiskartaksi, jonka avulla kriteeriperusteinen itsearviointi on helppoa.
On selvää, että työkalun onnistuneella jalkautuksella ja käyttöönotolla on suuri merkitys lopullisen tavoitteen, tehtäväkohtaisen osaamisen tarkoituksenmukaisen kehittämisen ja kehittymisen, saavuttamiseksi. Jalkautuksen ja työkalun pilotointiin keskitytään tämän opinnäytetyön ulkopuolella. Organisaation johto ja esihenkilöt ovat keskeisiä niin työkalun käyttöönoton kuin jatkokehittämisen osalta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste