Suomen kansallinen rokotusohjelma - peli Peijaksen sairaalan kliiniseen opetukseen
Soinoja, Julia; Taivainen, Minja (2022)
Soinoja, Julia
Taivainen, Minja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091720269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091720269
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää rokotusaiheinen peli Peijaksen sairaalan hoitohenkilökunnalle. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uusi hyödyllinen oppimismenetelmä työyhteisöön, kerrata hoitohenkilökunnan teoreettista tietoa ja syventää aiempaa osaamista rokotteiden teoriasta tämän pelin muodossa.
Opinnäytetyössä käsitellään Suomen kansallisen rokotusohjelman rokotteita, tartuntatauteja sekä tartuntatautilakia. Opinnäytetyössä käsitellään myös sairaanhoitajakoulutuksen sisältöä tästä teemasta ja sairaanhoitajan vaadittua osaamista rokotteiden ja tartuntatautien parissa. Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä yhteistyössä Peijaksen sairaalan kanssa. Kehittämistyön aihe tuli opinnäytetyön yhteistyökumppanilta. Teorian pohjalta valmistui opetuspeli sairaalalle, kliinisen opetustyön tueksi. Pelin teemoiksi valikoitui yhteistyökumppanin toiveesta rokotukset, tartuntataudit ja tiedonhaku. Pelistä luotiin korttipeli sen käytännöllisyyden ja yksinkertaisuuden vuoksi, soveltuen sairaalaympäristöön. Korttien kaksi pääteemaa olivat rokotukset ja tartuntataudit. Teemat jakautuivat korttipakkaan tasaisesti, puolet korteista käsittelee rokotteita ja puolet tartuntatauteja. Tiedonhaku yhdistettiin jokaiseen korttiin liittämällä vastauspuolelle lähde, kortin kysymykseen viitaten. Pelistä luotiin aluksi testausversio, jota testattiin Peijaksen sairaalassa konkreettisesti yhteistyökumppanin ja hygieniahoitajan kanssa. Peliä testattiin myös sairaanhoitajaopiskelijoilla. Testauksen jälkeen peli viimeisteltiin palautteiden pohjalta ja peli luovutettiin sairaalan käyttöön. The purpose of this thesis was to develop a vaccination-themed educational game for Peijas Hospital nursing staff. The aim of the thesis was to create a new useful learning method for the working community, to revise the theoretical knowledge of the medical staff and to deepen the previous knowledge of the theory of vaccines through gamification.
The theoretical framework of the thesis examined the vaccines of Finland's national vaccination programme, infectious diseases and the Infectious Diseases Act. The thesis also discussed the content of nurse training on this theme and the required competence of nurses in vaccines and infectious diseases. The thesis was implemented as a development work in cooperation with Peijas Hospital. The topic of the development work was initiated by the collaborator of the thesis. Based on the theory, an educational game was completed for the hospital, to support the clinical teaching work. The themes of the game were vaccinations, infectious diseases and searching for information at the request of the partner. The game was turned into a card game due to its practicality and simplicity, suitable for a hospital environment. The two main themes of the cards were vaccinations and infectious diseases. The themes were distributed evenly in the deck of cards, half of the cards dealing with vaccines and half with infectious diseases. The information search was connected to each card by attaching a source to the answer side, referring to the question on the card. At first, a test version of the game was created, and then tested at Peijas hospital with a partner and a hygiene nurse. The game was also tested with nursing students. After testing, the game was finalized based on the feedback and the game was handed over to the hospital.
Opinnäytetyössä käsitellään Suomen kansallisen rokotusohjelman rokotteita, tartuntatauteja sekä tartuntatautilakia. Opinnäytetyössä käsitellään myös sairaanhoitajakoulutuksen sisältöä tästä teemasta ja sairaanhoitajan vaadittua osaamista rokotteiden ja tartuntatautien parissa. Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä yhteistyössä Peijaksen sairaalan kanssa. Kehittämistyön aihe tuli opinnäytetyön yhteistyökumppanilta. Teorian pohjalta valmistui opetuspeli sairaalalle, kliinisen opetustyön tueksi. Pelin teemoiksi valikoitui yhteistyökumppanin toiveesta rokotukset, tartuntataudit ja tiedonhaku. Pelistä luotiin korttipeli sen käytännöllisyyden ja yksinkertaisuuden vuoksi, soveltuen sairaalaympäristöön. Korttien kaksi pääteemaa olivat rokotukset ja tartuntataudit. Teemat jakautuivat korttipakkaan tasaisesti, puolet korteista käsittelee rokotteita ja puolet tartuntatauteja. Tiedonhaku yhdistettiin jokaiseen korttiin liittämällä vastauspuolelle lähde, kortin kysymykseen viitaten. Pelistä luotiin aluksi testausversio, jota testattiin Peijaksen sairaalassa konkreettisesti yhteistyökumppanin ja hygieniahoitajan kanssa. Peliä testattiin myös sairaanhoitajaopiskelijoilla. Testauksen jälkeen peli viimeisteltiin palautteiden pohjalta ja peli luovutettiin sairaalan käyttöön.
The theoretical framework of the thesis examined the vaccines of Finland's national vaccination programme, infectious diseases and the Infectious Diseases Act. The thesis also discussed the content of nurse training on this theme and the required competence of nurses in vaccines and infectious diseases. The thesis was implemented as a development work in cooperation with Peijas Hospital. The topic of the development work was initiated by the collaborator of the thesis. Based on the theory, an educational game was completed for the hospital, to support the clinical teaching work. The themes of the game were vaccinations, infectious diseases and searching for information at the request of the partner. The game was turned into a card game due to its practicality and simplicity, suitable for a hospital environment. The two main themes of the cards were vaccinations and infectious diseases. The themes were distributed evenly in the deck of cards, half of the cards dealing with vaccines and half with infectious diseases. The information search was connected to each card by attaching a source to the answer side, referring to the question on the card. At first, a test version of the game was created, and then tested at Peijas hospital with a partner and a hygiene nurse. The game was also tested with nursing students. After testing, the game was finalized based on the feedback and the game was handed over to the hospital.