Yritysvastuu brändin keskiössä
Klenberg, Tanja (2022)
Klenberg, Tanja
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091920282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091920282
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opinnäytetyön toimeksiantajana toimineen Globe Hopen brändiin liittyviä kysymyksiä. Tutkimuksella halutiin tavoittaa etenkin yrityksen potentiaalit asiakkaat ja selvittää, miten hyvin kuluttajien mielikuvat ovat linjassa yrityksen arvojen kanssa. Tämän lisäksi yritystä kiinnostivat nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden asenteet vastuullisuusteemoja kohtaan, sekä niiden vaikutus kuluttajien odotuksiin ja ostopäätöksiin. Tutkimuksessa kerättiin myös kehitysehdotuksia Globe Hopen tuotteita ja toimintaa koskien.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan brändiä mm. asiakaskokemuksen, brändipääoman, strategian sekä oikeudellisen suojan kautta. Yritysvastuun osuudessa paneudutaan sen eri osa-alueisiin sekä sitä koskevaa säätelyä. Yritysvastuun teoriaosuudessa paneudutaan myös sen yritykselle tuomiin hyötyihin. Tekstiili- ja vaatetusalasta kertovassa osuudessa asiaa tarkastellaan erityisesti kotimaasta käsin, ja tarkastellaan alalla käynnissä olevia muutoksia ja tulevaisuutta kohti vastuullisempaan muotiteollisuutta. Viimeiseksi teoriaperustassa käsitellään viestintää vastuullisuusviestinnän ja brändiä tukevan markkinointiviestinnän näkökulmista.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen lomakkeen muodossa puolistrukturoituna kyselynä, jossa yhdistyivät sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen tutkimus. Kysely oli jaoteltu teemoittain ja sitä jaettiin sosiaalisessa mediassa yrityksen omien kanavien ulkopuolella. Tutkimukseen vastasi kaiken kaikkiaan 150 vastaajaa, joista valtaosa oli naisia. Ikäryhmittäin jakautuminen oli tasaisempaa. Kvantitatiivisen aineiston analysoinnin apuna käytettiin Exceliä ja aineiston graafista muotoilua. Kvalitatiivista aineistoa lähdettiin analysoimaan faktalähtöisen teemoittelun avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan Globe Hope on yrityksenä tunnettu ja se mielletään vahvasti vastuulliseksi yritykseksi. Vastaajien mielikuvat yrityksestä vastasivat myös hyvin yrityksen arvoja. Näistä arvoista varsinkin ekologisuus ja eettisyys saivat melko yksimielisiä vastauksia, kun taas esteettisyys aiheutti hajontaa eniten. Tuloksista voitiin päätellä myös, että yrityksen viestintää pitäisi teroittaa. Vastaajat kaipasivat näkyvämpää monikanavaisempaa viestintää, läpinäkyvämpää sekä painavampia kannanottoja. Tutkimustulosten pohjalta yritykselle annettiin myös kehitysehdotuksia tuotteiden ja viestinnän suhteen.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan brändiä mm. asiakaskokemuksen, brändipääoman, strategian sekä oikeudellisen suojan kautta. Yritysvastuun osuudessa paneudutaan sen eri osa-alueisiin sekä sitä koskevaa säätelyä. Yritysvastuun teoriaosuudessa paneudutaan myös sen yritykselle tuomiin hyötyihin. Tekstiili- ja vaatetusalasta kertovassa osuudessa asiaa tarkastellaan erityisesti kotimaasta käsin, ja tarkastellaan alalla käynnissä olevia muutoksia ja tulevaisuutta kohti vastuullisempaan muotiteollisuutta. Viimeiseksi teoriaperustassa käsitellään viestintää vastuullisuusviestinnän ja brändiä tukevan markkinointiviestinnän näkökulmista.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen lomakkeen muodossa puolistrukturoituna kyselynä, jossa yhdistyivät sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen tutkimus. Kysely oli jaoteltu teemoittain ja sitä jaettiin sosiaalisessa mediassa yrityksen omien kanavien ulkopuolella. Tutkimukseen vastasi kaiken kaikkiaan 150 vastaajaa, joista valtaosa oli naisia. Ikäryhmittäin jakautuminen oli tasaisempaa. Kvantitatiivisen aineiston analysoinnin apuna käytettiin Exceliä ja aineiston graafista muotoilua. Kvalitatiivista aineistoa lähdettiin analysoimaan faktalähtöisen teemoittelun avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan Globe Hope on yrityksenä tunnettu ja se mielletään vahvasti vastuulliseksi yritykseksi. Vastaajien mielikuvat yrityksestä vastasivat myös hyvin yrityksen arvoja. Näistä arvoista varsinkin ekologisuus ja eettisyys saivat melko yksimielisiä vastauksia, kun taas esteettisyys aiheutti hajontaa eniten. Tuloksista voitiin päätellä myös, että yrityksen viestintää pitäisi teroittaa. Vastaajat kaipasivat näkyvämpää monikanavaisempaa viestintää, läpinäkyvämpää sekä painavampia kannanottoja. Tutkimustulosten pohjalta yritykselle annettiin myös kehitysehdotuksia tuotteiden ja viestinnän suhteen.