Liiallisen älypuhelimen käytön aiheuttamat muutokset toimintakykyyn kouluikäisillä lapsilla : informatiivinen juliste
Sirén, Susanna; Turpeinen, Tuuli (2022)
Sirén, Susanna
Turpeinen, Tuuli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092220388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092220388
Tiivistelmä
Lasten älypuhelinten käyttö on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi. Liiallinen älypuhelimen käyttö aiheuttaa erilaisia muutoksia kokonaisvaltaiseen toimintakykyyn. Kouluikäisen lapsen aivot ovat kehitysvaiheessa, jonka takia ne ovat alttiimpia ympäristön vaikutuksille, kuten älylaitteille. Liiallisesta älypuhelimen käytöstä seuraa negatiivisia muutoksia niin fyysiseen, psyykkiseen kuin sosiaaliseen toimintakykyyn. Tämän vuoksi lapsille on laadittu suositus ruutuajasta ennaltaehkäisemään muutoksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli informatiivisen julisteen kautta lisätä kohderyhmän eli kouluikäisten (6–16-vuotiaiden) lasten ja heidän vanhempiensa tietoisuutta liiallisen älypuhelimen käytön aiheuttamista negatiivisista muutoksista toimintakykyyn. Lisäksi tavoitteena oli saada selkeä kokonaiskuva älypuhelimen liiallisen käytön aiheuttamista muutoksista fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn osa-alueeseen. Tarkoituksena oli luoda informatiivinen juliste, jossa esitellään älypuhelimen liiallisen käytön aiheuttamia muutoksia toimintakyvyn eri osa-alueisiin. Opinnäytetyön tilaajana toimi lasten neurologian kuntoutusosastolla työskentelevä fysioterapeutti ja toimeksiantajana Päijät-Sote.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Informatiivisen julisteen toteutuksessa hyödynnettiin lineaarista mallia, joten työskentely tuotoksen parissa eteni tavoitteen määrittelystä suunnitteluun, sen toteutukseen, prosessin päättämiseen ja viimeisenä arviointiin. Julisteeseen koottiin älypuhelimen käytön aiheuttamia muutoksia kokonaisvaltaiseen toimintakykyyn. Tuotoksen kohderyhmänä oli kouluikäiset lapset ja heidän vanhempansa.
Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset voivat hyödyntää informatiivista julistetta työssään, jossa kohtaavat kouluikäisiä lapsia. Julisteen avulla voidaan esitellä liiallisen älypuhelimen käytöstä aiheutuvia negatiivisia muutoksia toimintakykyyn. Use of smartphones has increased significantly among children. Excessive usage of smartphones causes various changes on the comprehensive performance. School-aged child’s brain are in a stage of development that makes them more vulnerable to environmental impacts such as smart devices. Excessive use of smartphones leads to negative changes in physical, psychological, and social performance. Because of this a recommendation on screen time has been drawn up for children to prevent these changes.
The goal of the thesis was to increase the awareness of the target group, i.e. school-aged (6 –16 years old) children and their parents, about the negative changes in performance caused by excessive smartphone use through an informative poster. In addition, the goal of the thesis was to get clear overall picture of changes in physical, psychological and social performance caused by excessive smartphone use. The purpose was to create an informative poster that presents the changes caused by excessive smartphone usage in different areas of performance. This thesis was produced in partnership with a physiotherapist from children’s neurology rehabilitation department and the client was Päijät-Sote organization.
The thesis was implemented as a functional thesis. A linear model was used in the creation of the informative poster, so the work has proceeded from defining the goal to its implementation and ending the process and finally to the evaluation. The poster presents the changes caused by the usage of smartphone on the comprehensive performance. The product's target group is school-aged children and their parents.
The poster can be used by social and healthcare professionals at their work where they face school-aged children. The poster can be used to present negative changes in overall performance.
Opinnäytetyön tavoitteena oli informatiivisen julisteen kautta lisätä kohderyhmän eli kouluikäisten (6–16-vuotiaiden) lasten ja heidän vanhempiensa tietoisuutta liiallisen älypuhelimen käytön aiheuttamista negatiivisista muutoksista toimintakykyyn. Lisäksi tavoitteena oli saada selkeä kokonaiskuva älypuhelimen liiallisen käytön aiheuttamista muutoksista fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn osa-alueeseen. Tarkoituksena oli luoda informatiivinen juliste, jossa esitellään älypuhelimen liiallisen käytön aiheuttamia muutoksia toimintakyvyn eri osa-alueisiin. Opinnäytetyön tilaajana toimi lasten neurologian kuntoutusosastolla työskentelevä fysioterapeutti ja toimeksiantajana Päijät-Sote.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Informatiivisen julisteen toteutuksessa hyödynnettiin lineaarista mallia, joten työskentely tuotoksen parissa eteni tavoitteen määrittelystä suunnitteluun, sen toteutukseen, prosessin päättämiseen ja viimeisenä arviointiin. Julisteeseen koottiin älypuhelimen käytön aiheuttamia muutoksia kokonaisvaltaiseen toimintakykyyn. Tuotoksen kohderyhmänä oli kouluikäiset lapset ja heidän vanhempansa.
Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset voivat hyödyntää informatiivista julistetta työssään, jossa kohtaavat kouluikäisiä lapsia. Julisteen avulla voidaan esitellä liiallisen älypuhelimen käytöstä aiheutuvia negatiivisia muutoksia toimintakykyyn.
The goal of the thesis was to increase the awareness of the target group, i.e. school-aged (6 –16 years old) children and their parents, about the negative changes in performance caused by excessive smartphone use through an informative poster. In addition, the goal of the thesis was to get clear overall picture of changes in physical, psychological and social performance caused by excessive smartphone use. The purpose was to create an informative poster that presents the changes caused by excessive smartphone usage in different areas of performance. This thesis was produced in partnership with a physiotherapist from children’s neurology rehabilitation department and the client was Päijät-Sote organization.
The thesis was implemented as a functional thesis. A linear model was used in the creation of the informative poster, so the work has proceeded from defining the goal to its implementation and ending the process and finally to the evaluation. The poster presents the changes caused by the usage of smartphone on the comprehensive performance. The product's target group is school-aged children and their parents.
The poster can be used by social and healthcare professionals at their work where they face school-aged children. The poster can be used to present negative changes in overall performance.
