Nursing students' digital competence
Iyi, Uchenna Juliet; Kuti-Lasisi, Khafilat Eniola; Okoro, Chidi (2022)
Iyi, Uchenna Juliet
Kuti-Lasisi, Khafilat Eniola
Okoro, Chidi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092220368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092220368
Tiivistelmä
In a school system, there is increasing demand for digital technology. This has given rise to various innovations in different sectors including healthcare system. Hence, there is need for students to upgrade their knowledge and skills in digital competences. Also, digital competences of students are seen to have a great impact on their educational accomplishments. This study reports on nursing students' digital competence in LAB University of applied sciences. Thus, this thesis aimed at determining the level of digital competence among the nursing students and to proffer solution where needed. And the purpose of this thesis is to increase the competency level of nursing students through nursing education development. The thesis used a descriptive quantitative method of analysis, alongside a valid and reliable questionnaire which was distributed electronically on a scale of 1-5. Thirty (30) nursing students from LAB University of Applied Sciences participated in answering the questionnaire. Responses were analysed using convenience sampling. Findings showed that most of the students have both satisfactory and good level of digital competency skills. In conclusion, during nursing degree programs in universities, it's important to lay more emphasis on teaching students the required digital competence skills. This will help ensure that nursing students have adequate digital competence skills before completing their programs. Further studies are recommended by using a mixed method approaches apart from qualitative/quantitative approach. Koulujärjestelmässä digitaalisen teknologian kysyntä kasvaa. Tämä on synnyttänyt erilaisia innovaatioita eri sektoreilla mukaan lukien terveydenhuoltojärjestelmässä. Siksi opiskelijoiden on tarpeen päivittää tietojaan ja taitojaan digitaalisten kompetenssien alalla. Myös opiskelijoiden digitaalisilla kyvyillä nähdään olevan suuri vaikutus heidän koulutussaavutukseensa. Tämä tutkimus raportoi LAB-ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden digitaalista osaamista. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sairaanhoitajaopiskelijoiden digitaalisen osaamisen tasoa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on nostaa sairaanhoitotyön opiskelijoiden osaamistasoa sairaanhoitajakoulutuksen kehittämisen kautta. Opinnäytetyössä käytettiin kuvaavaa kvantitatiivista analyysimenetelmää sekä pätevää ja luotettavaa kyselylomaketta, jossa käytettiin arvosteluasteikkoa 1-5. Kolmekymmentä (30) LAB-ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijaa osallistui kyselyyn vastaamiseen. Vastaukset analysoitiin soveltuvuus otannalla. Tulokset osoittivat, että suurimmalla osalla opiskelijoista digitaalisen osaamisen taidot ovat sekä tyydyttävät että hyvät. Yhteenvetona voidaan todeta, että ammattikorkeakoulujen sairaanhoitajan koulutusohjelmissa on tärkeää panostaa entistä enemmän tarvittavien digitaalisten taitojen opettamiseen. Näin varmistetaan, että hoitotyön opiskelijoilla on riittävät digitaaliset taidot ennen valmistumista. Lisätutkimuksia aiheesta suositellaan. Tutkimusmenetelmäksi ehdotetaan sekamenetelmää laadullisen/kvantitatiivisen lähestymistavan lisäksi.