Sidosryhmäanalyysi: Tilaustenkäsittely vs. Tekninen tilaustenkäsittely
Mustakangas, Pia (2022)
Mustakangas, Pia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092620482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092620482
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona SSAB Europe Oy:n Raahen tehtaan tuotesuunnitteluun. Työn tavoitteena oli laatia kehittämissuunnitelma kahden läheisessä yhteistyössä olevan sidosryhmän välille. Opinnäytetyössä käsiteltiin Supply Chain Management FI -organisaatioon kuuluvan tilaustenkäsittelyn ja Raahen Tuotesuunnitteluun kuuluvan teknisen tilaustenkäsittelyn välistä sidosryhmäyhteistyötä. Työssä kuvattiin toimintojen nykytila, sidosryhmäyhteistyön tulevaisuuden näkymät sekä laadittiin kehittämissuunnitelma. Nykytilan kuvauksessa esiteltiin kummankin toiminnon organisaatiot, vastuut ja roolit sekä kuvattiin prosessit ja käytössä olevat työkalut ja toimintamallit.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostui sidosryhmäkäsitteen kuvaamisesta. Teoriaosuudessa esiteltiin myös sidosryhmäanalyysin viisi vaihetta sekä käytiin läpi sidosryhmäviestinnän tärkeyttä.
Aineistona käytettiin kirjallisuudesta löytyvää tietoa sidosryhmäyhteistyöstä. SSAB:n omilta internet- ja eWorks-sivuilta löytyvää tietoa käytettiin toimeksiantajan esittelyyn ja organisaatioiden kuvaamiseen. SSAB:n sisäistä tietokanavaa M-filesiä käytettiin apuna toimintojen sidosryhmiä ja niihin liittyviä odotuksia esiteltäessä.
Kehittämissuunnitelmaa varten tehtiin kysely Raahen tehtaan tilaustenkäsittelyssä ja teknisessä tilaustenkäsittelyssä työskenteleviä henkilöitä. Kysymykset lähetettiin sähköpostilla ja saatujen vastausten pohjalta laadittiin kehittämissuunnitelma sidosryhmäyhteistyölle.
Työn tuloksena syntyi kehittämissuunnitelma tilaustenkäsittelyn ja teknisen tilaustenkäsittelyn yhteistyön kehittämiseksi. Opinnäytetyön tulosten ja tuotosten avulla voidaan jatkossa kehittää sidosryhmien välistä yhteistyötä joustavammaksi. This thesis was an assignment for the product planning of SSAB Europe Oy Raahe Works. The aim of the thesis was to formulate a development plan between two closely cooperating stakeholder groups. The thesis handles stakeholder cooperation between Order Handling, which is a part of the Supply Chain Management FI organization, and Technical Order Handling which is a part of Raahe Product Planning. The thesis
describes the current state of operations, the prospects of stakeholder cooperation, furthermore a development plan was formulated. In the description of the current state, the organizations, responsibilities, and the roles of both functions were presented. The processes and the tools and operating models used were described.
The theoretical part of the thesis consisted of describing the stakeholder concept. The five stages of stakeholder analysis were presented, and the importance of stakeholder communication was reviewed.
As data, information about stakeholder cooperation found in the literature was used. The information on SSAB’s Internet pages and eWorks pages was used to introduce the client and describe the organizations. SSAB’s internal information channel M-files was used when presenting the stakeholders of the operations and their related expectations.
For the development plan, a survey was conducted for personnel in both Order Handling and Technical Order Handling at the Raahe Works. The survey was sent by e-mail and a development plan for stakeholder cooperation was formulated based on the answers received.
As a result of this thesis, a development plan was created for the development of cooperation in Order Handling and Technical Order Handling. In the future, the results of the thesis can be used to develop more flexible cooperation between stakeholders.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostui sidosryhmäkäsitteen kuvaamisesta. Teoriaosuudessa esiteltiin myös sidosryhmäanalyysin viisi vaihetta sekä käytiin läpi sidosryhmäviestinnän tärkeyttä.
Aineistona käytettiin kirjallisuudesta löytyvää tietoa sidosryhmäyhteistyöstä. SSAB:n omilta internet- ja eWorks-sivuilta löytyvää tietoa käytettiin toimeksiantajan esittelyyn ja organisaatioiden kuvaamiseen. SSAB:n sisäistä tietokanavaa M-filesiä käytettiin apuna toimintojen sidosryhmiä ja niihin liittyviä odotuksia esiteltäessä.
Kehittämissuunnitelmaa varten tehtiin kysely Raahen tehtaan tilaustenkäsittelyssä ja teknisessä tilaustenkäsittelyssä työskenteleviä henkilöitä. Kysymykset lähetettiin sähköpostilla ja saatujen vastausten pohjalta laadittiin kehittämissuunnitelma sidosryhmäyhteistyölle.
Työn tuloksena syntyi kehittämissuunnitelma tilaustenkäsittelyn ja teknisen tilaustenkäsittelyn yhteistyön kehittämiseksi. Opinnäytetyön tulosten ja tuotosten avulla voidaan jatkossa kehittää sidosryhmien välistä yhteistyötä joustavammaksi.
describes the current state of operations, the prospects of stakeholder cooperation, furthermore a development plan was formulated. In the description of the current state, the organizations, responsibilities, and the roles of both functions were presented. The processes and the tools and operating models used were described.
The theoretical part of the thesis consisted of describing the stakeholder concept. The five stages of stakeholder analysis were presented, and the importance of stakeholder communication was reviewed.
As data, information about stakeholder cooperation found in the literature was used. The information on SSAB’s Internet pages and eWorks pages was used to introduce the client and describe the organizations. SSAB’s internal information channel M-files was used when presenting the stakeholders of the operations and their related expectations.
For the development plan, a survey was conducted for personnel in both Order Handling and Technical Order Handling at the Raahe Works. The survey was sent by e-mail and a development plan for stakeholder cooperation was formulated based on the answers received.
As a result of this thesis, a development plan was created for the development of cooperation in Order Handling and Technical Order Handling. In the future, the results of the thesis can be used to develop more flexible cooperation between stakeholders.