Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuva ja työn järjestäminen
Hanhivaara, Noora (2022)
Hanhivaara, Noora
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092720529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092720529
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on jäsentää ja hahmottaa varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvaa ja koota taustatietoa varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvan muodostamiseksi Hattulan kunnan varhaiskasvatukselle, sekä alueelliseen yhteistyöhön. Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu varhaiskasvatuksen ja päivähoidon historiaan ja erityisesti sen aikana muuttuneiden ammatti- ja henkilöstörakenteiden luomien ristiriitojen tuntemiseen. Uusimpana muutoksena varhaiskasvatuslain muutos 2018 toi varhaiskasvatukseen uuden tehtävänimikkeen, varhaiskasvatuksen sosionomin.
Sosionomin tehtäväkuva on lain valmistelusta alkaen puhuttanut paljon. Ammattijärjestö Talentiassa pyritään vaikuttamaan muun muassa sosionomien asemaan ja tehtävänkuvaan. He ovat myös luoneet oman näkemyksensä varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvasta. Keskustelua käydään varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvasta, palkkauksesta ja asemasta varhaiskasvatuksessa. Työntekijäpula varhaiskasvatuksessa ja varhaiskasvatuksen sosionomin merkitys sen ratkaisemisessa herättää myös paljon keskustelua.
Opinnäytetyön tutkielman aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja litteroitu aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tuloksista nousi esiin kunnissa tehtävän valmistelutyön merkitys. Työn järjestäminen ja siihen liittyvät osa-alueet, kuten arvostus, varhaiskasvatuksen sosionomin asema, suunnitteluaika, ajan jakaminen ja järjestäminen, sekä vastuun jakaminen ja osaamisen huomioiminen, vaikuttavat varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvaan ja työhön. Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuva painottuu opinnäytetyön mukaan osallisuuteen, tunnetaitoihin, yksilön huomioimiseen ja tukemiseen. Näiden lisäksi se painottui moniammatilliseen tiimityöhön, perheiden kanssa tehtävään yhteistyöhön, varhaiseen tukeen ja palveluohjaukseen, verkostotyöhön, sekä perhetyön osaamiseen ja sen menetelmiin.
Sosionomin tehtäväkuva on lain valmistelusta alkaen puhuttanut paljon. Ammattijärjestö Talentiassa pyritään vaikuttamaan muun muassa sosionomien asemaan ja tehtävänkuvaan. He ovat myös luoneet oman näkemyksensä varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvasta. Keskustelua käydään varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvasta, palkkauksesta ja asemasta varhaiskasvatuksessa. Työntekijäpula varhaiskasvatuksessa ja varhaiskasvatuksen sosionomin merkitys sen ratkaisemisessa herättää myös paljon keskustelua.
Opinnäytetyön tutkielman aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja litteroitu aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tuloksista nousi esiin kunnissa tehtävän valmistelutyön merkitys. Työn järjestäminen ja siihen liittyvät osa-alueet, kuten arvostus, varhaiskasvatuksen sosionomin asema, suunnitteluaika, ajan jakaminen ja järjestäminen, sekä vastuun jakaminen ja osaamisen huomioiminen, vaikuttavat varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvaan ja työhön. Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuva painottuu opinnäytetyön mukaan osallisuuteen, tunnetaitoihin, yksilön huomioimiseen ja tukemiseen. Näiden lisäksi se painottui moniammatilliseen tiimityöhön, perheiden kanssa tehtävään yhteistyöhön, varhaiseen tukeen ja palveluohjaukseen, verkostotyöhön, sekä perhetyön osaamiseen ja sen menetelmiin.