Opas markkinointiviestinnän suunnittelun tueksi
Kivinen, Meeri; Uusitalo, Elizabeth (2022)
Kivinen, Meeri
Uusitalo, Elizabeth
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092920668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092920668
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda opas markkinointiviestinnän suunnittelun tueksi, jota tilasuunnitteluun erikoistunut toimeksiantajayritys Studio Pomme voi hyödyntää sisällöntuotannossa verkkosivuillaan ja sosiaalisen median kanavillaan. Tarkoituksena on tarjota Studio Pommelle työ, jonka avulla yritys voi toteuttaa markkinointiviestintää mahdollisimman tehokkaasti. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli parantaa yrityksen markkinointiviestintää sen nykytilasta, joka Studio Pommen kohdalla oli vielä suhteellisen olematonta.
Tietoperustanamme toimi kattava lähdekirjallisuus sekä verkkojulkaisut. Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä oli markkinointiviestinnän ja sisältömarkkinoinnin keinot, asiakaskohderyhmien ja -persoonien luominen sekä kehittämistyön menetelmien tietopohjat.
Opinnäytetyössä kehittämistyön menetelminä käytimme digitaalista kyselyä sekä benchmarkingia. Kyselyllä selvitimme asiakaskohderyhmien ominaisuuksia ja mieltymyksiä, ja siihen vastasi 148 henkilöä. Benchmarkingilla havainnoimme alalla toimivien yritysten keinoja toteuttaa digitaalista markkinointiviestintää. Benchmarkingin kohteina oli viisi sisustusarkkitehtitoimistoa. Näiden käytettyjen menetelmien tulosten pohjalta teimme johtopäätökset, joita hyödynsimme suunnitelman toteutuksessa.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että suosituimmat sosiaalisen median kanavat ovat Instagram ja Facebook. Tätä tuki myös benchmarkingin tulokset, joissa ilmeni, että suurin osa benchmarkingin kohteista panostaa eniten Instagramiin. Saimme kyselystä myös selville, että visuaaliset elementit, kuten kuvat ja värit herättävät huomiota yritysten verkkosivuilla. Nämä ominaisuudet korostuivat myös benchmarkingin tuloksissa. Kyselyn tulokset myös kertoivat, että sähköiset yhteydenottotavat palveluntarjoajaan ovat suosituimpia.
Tulosten pohjalta päättelimme, että visuaalista sisältöä tulee jakaa monikanavaisesti asiakkaiden tavoittamiseksi ja orgaanisen näkyvyyden saavuttamiseksi. Totesimme, että verkkosivuilla yrityksen olisi kannattavaa tuoda esille palvelulupauksiaan, projektin osa-alueita sekä budjettia. Verkkosivujen kannattaa olla selkeät ja yhteydenotto yritykseen mahdollisimman helppoa. Tämän kehittämistyön pohjalta Studio Pommella on mahdollisuus ymmärtää ja toteuttaa monipuolista digitaalista markkinointiviestintää.
Tietoperustanamme toimi kattava lähdekirjallisuus sekä verkkojulkaisut. Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä oli markkinointiviestinnän ja sisältömarkkinoinnin keinot, asiakaskohderyhmien ja -persoonien luominen sekä kehittämistyön menetelmien tietopohjat.
Opinnäytetyössä kehittämistyön menetelminä käytimme digitaalista kyselyä sekä benchmarkingia. Kyselyllä selvitimme asiakaskohderyhmien ominaisuuksia ja mieltymyksiä, ja siihen vastasi 148 henkilöä. Benchmarkingilla havainnoimme alalla toimivien yritysten keinoja toteuttaa digitaalista markkinointiviestintää. Benchmarkingin kohteina oli viisi sisustusarkkitehtitoimistoa. Näiden käytettyjen menetelmien tulosten pohjalta teimme johtopäätökset, joita hyödynsimme suunnitelman toteutuksessa.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että suosituimmat sosiaalisen median kanavat ovat Instagram ja Facebook. Tätä tuki myös benchmarkingin tulokset, joissa ilmeni, että suurin osa benchmarkingin kohteista panostaa eniten Instagramiin. Saimme kyselystä myös selville, että visuaaliset elementit, kuten kuvat ja värit herättävät huomiota yritysten verkkosivuilla. Nämä ominaisuudet korostuivat myös benchmarkingin tuloksissa. Kyselyn tulokset myös kertoivat, että sähköiset yhteydenottotavat palveluntarjoajaan ovat suosituimpia.
Tulosten pohjalta päättelimme, että visuaalista sisältöä tulee jakaa monikanavaisesti asiakkaiden tavoittamiseksi ja orgaanisen näkyvyyden saavuttamiseksi. Totesimme, että verkkosivuilla yrityksen olisi kannattavaa tuoda esille palvelulupauksiaan, projektin osa-alueita sekä budjettia. Verkkosivujen kannattaa olla selkeät ja yhteydenotto yritykseen mahdollisimman helppoa. Tämän kehittämistyön pohjalta Studio Pommella on mahdollisuus ymmärtää ja toteuttaa monipuolista digitaalista markkinointiviestintää.