Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Erityistä tukea tarvitsevat lapset osalliseksi iltapäivätoimintaan

Kotiranta, Hanna (2022)

Avaa tiedosto
Kotiranta_Hanna.pdf (1.222Mt)
Lataukset: 


Kotiranta, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100320788
Tiivistelmä
Erityistä tukea tarvitsevat lapset jäävät usein harrastustoiminnan ulkopuolelle. Käytöksellään oireilevat lapset kohtaavat epäonnistumisia ja torjuntaa yhteisöissään eikä ymmärrystä käytöksen takana oleville syille aina löydy. Vapaa-ajan ohjatussa toiminnassa ei tunnisteta riittävästi erityisiä tarpeita eikä sosiaalisten, emotionaalisten tai toiminnanohjauksellisten haasteiden kanssa kamppailevia lapsia aina osata tukea. Koulun aamu- ja iltapäivätoiminnalla on hyvät mahdollisuudet edistää erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuutta sosiaalisessa vapaa-ajan toiminnassa.

Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden mahdollistaminen iltapäivätoiminnassa edellyttää, ja miten sitä voidaan edistää entistä paremmin. Tarkoituksena oli luoda asiakaslähtöinen iltapäivätoiminnan malli osallistamalla erityistä tukea tarvitsevia lapsia ja vanhempia toiminnan kehittämiseen. Aineisto kerättiin 1.-3. vuosiluokilla erityisellä tuella opiskelevien lasten teemahaastatteluina sekä vanhempien lomakehaastatteluina. Lasten haastatteluiden tueksi hyödynnettiin piirtämistä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Vantaan kaupungin opetustoimen kanssa, ja se on osa aamu- ja iltapäivätoiminnan kehittämistä.

Tutkimuksen viitekehys rakentui lapsen osallisuuden ympärille. Osallisuuden teema kulki mukana paitsi osallisuutta edistävien tekijöiden etsinnässä, myös tutkimuksen metodologisissa ratkaisuissa ja toteutuksessa. Koulun iltapäivätoiminta asettuu koulun ja vapaa-ajan rajapinnalle, minkä vuoksi erityisen tuen kysymyksiä tarkasteltiin niin opetuksen kuin harrastustoiminnan suunnista. Erityisen tuen tarve sisältää myös kirjavan joukon haasteita ja piirteitä, joita avattiin hieman tietoperustassa. Pyrkimys oli kuvata niitä realiteetteja, joissa erityistä tukea tarvitsevan lapsen on selviydyttävä huolimatta toimintakykyä huomattavasti rajoittavista oireista, ja toisaalta niitä keinoja, joilla haasteita voidaan ottaa huomioon ohjatussa toiminnassa.

Tulokset kertoivat, että iltapäivätoiminta on monelle perheelle tärkeää, jopa välttämätöntä, sillä monet erityistä tukea tarvitsevista lapsista eivät pärjää yksin kotona. Toiminta oli kuitenkin käytännössä usein niin kuormittavaa, että osallistuminen oli muodostunut mahdottomaksi. Lapsille tärkeintä oli mielekäs tekeminen sekä kokemus yhteenkuuluvuudesta ja turvallisuudesta. Vanhemmat korostivat riittävää aikuisresurssia, pienempiä ryhmäkokoja, ohjaajien osaamista ja lasten yksilöllisten tarpeiden huomioimista. Yhteistä lapsille ja vanhemmille oli toivomus ymmärryksestä ja joustamisesta tarvittaessa, kun vaikeuksia ilmenee. Tuen tarve liittyi vahvasti sosiaalisiin tilanteisiin ja itsesäätelyyn, joihin kuormittava aistiympäristö ja kaoottiset vuorovaikutustilanteet vaikuttivat lasten erityispiirteiden ohella.

Erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuutta iltapäivätoiminnassa edistetään maksuttomuudella, riittävällä resurssoinnilla, kehittämällä henkilöstön osaamista, lisäämällä monialaista yhteistyötä ja ymmärrystä psykososiaalisista ja neuropsykiatrisista haasteista, osallistamalla lapset toiminnan kehittämiseen sekä inkluusion periaatetta noudattamalla toiminnan ja esteettömän ympäristön suunnittelussa. Jatkossa tärkeää on huomioida kaikenikäiset peruskoulua erityisellä tuella käyvät lapset, jotta heidän osallisuutensa toteutuisi paremmin iltapäivätoiminnassa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste