Pelituottajana kehittymisen päiväkirja
Rantala, John (2022)
Rantala, John
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100320794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100320794
Tiivistelmä
Tämän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida pelituottajan roolia kasvavassa suomalaisessa mobiilipelialan yrityksessä sekä kehittyä siinä. Opinnäytetyön aikana selvitettiin, millaisia tapoja organisoida ja johtaa pelituotantoa kyseisessä yrityksessä on käytössä, ja verrattiin niitä yleisimmin käytettäviin ketteriin menetelmiin. Työ toteutettiin kevään 2022 aikana ja päiväkirjaseuranta sijoittui viikkojen 17 ja 26 välille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui projektinhallintaa, valmentavaa johtajuutta, rekrytointia ja ketteriä menetelmiä käsitteleviin ajantasaisiin painettuihin ja sähköisiin julkaisuihin. Lähteitä käytettiin vertaamaan tuottajan käytännön työtä teoreettisiin viitekehyksiin, näin saavuttamalla ammatillista kehitystä.
Opinnäytetyön avulla kirjoittaja kehitti omaa ammatillista osaamistaan ja sai kattavan kuvan sekä tarjolla olevista projektinhallintamenetelmistä että yrityksen sisäisistä, käytössä olevista tavoista organisoida pelituotantoa. Työn tuloksena syntyi kattava läpileikkaus pelituottajan roolista, joka tarjoaa yleiskäsityksen tuottajuuden monipuolisuudesta ja vaatimasta ammattitaidosta pelialalla.
Tulosten perusteella pelituottajan työ vaatii itsensä johtamista ja laajaa ymmärrystä pelituotannosta. Tapoja organisoida pelituotantoa ja ketterien menetelmien viitekehyksiä on useita, mutta yhtä oikeaa tapaa ei ole. Pelituottajalla ei välttämättä ole aikaa osallistua itse tuotantoon, mutta asiantuntijaosaaminen voidaan nähdä työssä eduksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui projektinhallintaa, valmentavaa johtajuutta, rekrytointia ja ketteriä menetelmiä käsitteleviin ajantasaisiin painettuihin ja sähköisiin julkaisuihin. Lähteitä käytettiin vertaamaan tuottajan käytännön työtä teoreettisiin viitekehyksiin, näin saavuttamalla ammatillista kehitystä.
Opinnäytetyön avulla kirjoittaja kehitti omaa ammatillista osaamistaan ja sai kattavan kuvan sekä tarjolla olevista projektinhallintamenetelmistä että yrityksen sisäisistä, käytössä olevista tavoista organisoida pelituotantoa. Työn tuloksena syntyi kattava läpileikkaus pelituottajan roolista, joka tarjoaa yleiskäsityksen tuottajuuden monipuolisuudesta ja vaatimasta ammattitaidosta pelialalla.
Tulosten perusteella pelituottajan työ vaatii itsensä johtamista ja laajaa ymmärrystä pelituotannosta. Tapoja organisoida pelituotantoa ja ketterien menetelmien viitekehyksiä on useita, mutta yhtä oikeaa tapaa ei ole. Pelituottajalla ei välttämättä ole aikaa osallistua itse tuotantoon, mutta asiantuntijaosaaminen voidaan nähdä työssä eduksi.