RATKAISUKESKEISET MENETELMÄT KOKEMUKSELLISESSA OPPIMISESSA
Niittymäki, Janne (2014)
Niittymäki, Janne
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211402
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään haasteiden kohtaamiseen ja niiden tuottamien vaikutusten ja tunnetilojen reflektointiin. Ikuinen toive laatikon ulkopuolisista ajatuksista on todellakin tavoittelemisen arvoinen, mutta miten tuohon näkökulmaan pääsee juuri silloin kun tarve siihen on suurimmillaan? Voiko ratkaisujen ja innovaatioiden syntymistä edesauttaa?
Kokemuksellista oppimista on tutkittu paljon ja tämänkin työ mukailee Kolbin 4-vaiheisen kokemuksellisen oppimisen kehää. Tämän työn innovaatio on yhdistää mukaan ratkaisukeskeisissä lyhytterapioissa yleisesti käytettyjä menetelmiä ja sijoittaa ne Kolbin kehän vaiheiden väliin. Näiden menetelmien lisäksi kirjoittaja lisää mukaan omia kokemuksiaan ja näkemyksiä ohjelmisto- ja peliteollisuuden piiristä. Iso osa menetelmistä perustuu dialogeihin, jotka ovat luontevinta toteuttaa työparin kanssa. Kumppani ei silti ole edellytys onnistumiseen, sillä ratkaisu haasteisiin pyritään nimenomaan kuulemaan kysyjän omasta suusta.
Syntynyt kokonaisuus muodostaa monipuolisen työkalupakin menetelmistä, joiden avulla on hyvä käydä uusien haasteiden kimppuun. Mahdollisuudet onnistumiseen ovat huomattavasti paremmat, kun menetelmät ovat jaoteltu osaksi ratkaisun prosessia.
Kokemuksellista oppimista on tutkittu paljon ja tämänkin työ mukailee Kolbin 4-vaiheisen kokemuksellisen oppimisen kehää. Tämän työn innovaatio on yhdistää mukaan ratkaisukeskeisissä lyhytterapioissa yleisesti käytettyjä menetelmiä ja sijoittaa ne Kolbin kehän vaiheiden väliin. Näiden menetelmien lisäksi kirjoittaja lisää mukaan omia kokemuksiaan ja näkemyksiä ohjelmisto- ja peliteollisuuden piiristä. Iso osa menetelmistä perustuu dialogeihin, jotka ovat luontevinta toteuttaa työparin kanssa. Kumppani ei silti ole edellytys onnistumiseen, sillä ratkaisu haasteisiin pyritään nimenomaan kuulemaan kysyjän omasta suusta.
Syntynyt kokonaisuus muodostaa monipuolisen työkalupakin menetelmistä, joiden avulla on hyvä käydä uusien haasteiden kimppuun. Mahdollisuudet onnistumiseen ovat huomattavasti paremmat, kun menetelmät ovat jaoteltu osaksi ratkaisun prosessia.