Tapahtuman markkinointiviestintäsuunnitelma: case Kivistön joulutori 2021
Ruohola, Minttu (2022)
Ruohola, Minttu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100720963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100720963
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona nonprofit-yhdistys MarjaVerkko ry:lle. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa MarjaVerkolle kirjallinen tapahtumien markkinointiviestintäsuunnitelma. Työtä varten selvitettiin joulukuussa 2021 järjestetyn Kivistön joulutori -tapahtuman kävijöiden kokemuksia markkinointiviestinnästä. Työn tarkoituksena oli tarjota MarjaVerkolle selkeä suunnitelma helpottamaan tapahtumien markkinointiviestinnän suunnittelua ja toteutusta.
Opinnäytetyön teoriaosuus jaettiin kahteen osaan: tapahtuman järjestämiseen ja markkinointiviestinnän suunnitteluun. Ensimmäisessä osassa paneuduttiin tapahtuman järjestämisen osalta suunnitteluun ja toteutukseen, tavoitteisiin sekä onnistumisen arviointiin. Jälkimmäisessä osassa keskityttiin markkinointiviestinnän suunnittelun prosessiin, keinoihin ja kanaviin, tavoitteisiin ja vaikutuksiin sekä markkinointiviestintäsuunnitelman laatimiseen tapahtumalle. Työssä käytettiin tutkimusmenetelminä havainnointia ja kyselytutkimusta.
Työn toiminnallisen osuuden tuotoksena syntyi markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa keskityttiin tapahtuman ennakkomarkkinointiin. Tuotos sisältää tapahtumakuvauksen ja kohderyhmät, lähtökohdat ja tavoitteet, keinot ja kanavat, budjetin sekä toimenpiteiden seurannan ja arvioinnin. Suunnitelmassa on kuvattu käytännön tasolla eri markkinointitoimenpiteet ja siinä on huomioitu yhdistyksen henkilöstöresurssit.
Työn tuotos tarjoaa toimeksiantajalle työkalun tulevien tapahtumien markkinointiin. Työssä on käyty läpi toimeksiantajan olemassa olevan markkinointikanavat sekä tehty ehdotus kanavien hyödyntämisestä jatkossa. Opinnäytetyö voi hyödyttää tulevaisuudessa työn toimeksiantajaa sekä muita tapahtuman markkinointiviestintäsuunnitelman laatimista suunnittelevia organisaatioita.
Opinnäytetyön teoriaosuus jaettiin kahteen osaan: tapahtuman järjestämiseen ja markkinointiviestinnän suunnitteluun. Ensimmäisessä osassa paneuduttiin tapahtuman järjestämisen osalta suunnitteluun ja toteutukseen, tavoitteisiin sekä onnistumisen arviointiin. Jälkimmäisessä osassa keskityttiin markkinointiviestinnän suunnittelun prosessiin, keinoihin ja kanaviin, tavoitteisiin ja vaikutuksiin sekä markkinointiviestintäsuunnitelman laatimiseen tapahtumalle. Työssä käytettiin tutkimusmenetelminä havainnointia ja kyselytutkimusta.
Työn toiminnallisen osuuden tuotoksena syntyi markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa keskityttiin tapahtuman ennakkomarkkinointiin. Tuotos sisältää tapahtumakuvauksen ja kohderyhmät, lähtökohdat ja tavoitteet, keinot ja kanavat, budjetin sekä toimenpiteiden seurannan ja arvioinnin. Suunnitelmassa on kuvattu käytännön tasolla eri markkinointitoimenpiteet ja siinä on huomioitu yhdistyksen henkilöstöresurssit.
Työn tuotos tarjoaa toimeksiantajalle työkalun tulevien tapahtumien markkinointiin. Työssä on käyty läpi toimeksiantajan olemassa olevan markkinointikanavat sekä tehty ehdotus kanavien hyödyntämisestä jatkossa. Opinnäytetyö voi hyödyttää tulevaisuudessa työn toimeksiantajaa sekä muita tapahtuman markkinointiviestintäsuunnitelman laatimista suunnittelevia organisaatioita.