Ravintola-alan opettajat osaksi työelämää : Saimaan ammattiopisto Sampon tarjoilijaopiskelijoiden käytännön opetuksen toimintatapojen kehittäminen
Poutanen, Piia (2022)
Poutanen, Piia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101321207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101321207
Tiivistelmä
Ravintola-alan vetovoimaisuus on kokenut kolauksen covid-19 pandemian vaikutuksesta. Ala kärsii sekä työntekijä- että opiskelijapulasta. Ongelma on laaja ja monisyinen. Tämä opinnäytetyö lähtee ajatuksesta, jossa laajaan ongelmaan pyritään etsimään edes osittaista ratkaisua. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimintamalli, joka lisäisi sujuvaa yhteistyötä Saimaan ammattiopisto Sampon ja työelämän välillä, ja tukisi sitä kautta opiskelijoiden motivaatiota jäädä alalle. Tavoitteena oli luoda toimiva malli tarjoilijaopiskelijoiden käytännön työn opetukseen, jota toteutettaisiin työelämässä ja jossa opettajat olisivat vahvasti läsnä.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee oppimisen teoriaa, ammatillista koulutusta sekä ravintola- ja cateringalaa. Empiirinen tutkimus koostuu Lappeenrantalaisten ja Imatralaisten ravintola-alan työelämän edustajien haastatteluista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Opinnäytetyötä varten oli aiemmin kerätty tietoa laadullisen tutkimuksen keinoin Saimaan ammattiopisto Sampon tarjoilijaopiskelijoiden opettajilta.
Tutkimuksessa selvisi, että yhteistyön lisäämiselle on halua myös työnantajien puolelta. Huoli työntekijöiden saatavuudesta innostaa kehittämään uusia toimintatapoja oppilaitoksen kanssa. Kerättyjen tietojen pohjalta rakennettiin toimintamalli työelämään tutustumisen jaksosta. Työelämäpainotteisen opetuksen toteutuksen opas on liitteenä tässä opinnäytetyössä. Toimintamallia ei sellaisenaan ole otettu vielä käyttöön, mutta Saimaan ammattiopistolla on kiinnostusta hyödyntää sitä.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee oppimisen teoriaa, ammatillista koulutusta sekä ravintola- ja cateringalaa. Empiirinen tutkimus koostuu Lappeenrantalaisten ja Imatralaisten ravintola-alan työelämän edustajien haastatteluista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Opinnäytetyötä varten oli aiemmin kerätty tietoa laadullisen tutkimuksen keinoin Saimaan ammattiopisto Sampon tarjoilijaopiskelijoiden opettajilta.
Tutkimuksessa selvisi, että yhteistyön lisäämiselle on halua myös työnantajien puolelta. Huoli työntekijöiden saatavuudesta innostaa kehittämään uusia toimintatapoja oppilaitoksen kanssa. Kerättyjen tietojen pohjalta rakennettiin toimintamalli työelämään tutustumisen jaksosta. Työelämäpainotteisen opetuksen toteutuksen opas on liitteenä tässä opinnäytetyössä. Toimintamallia ei sellaisenaan ole otettu vielä käyttöön, mutta Saimaan ammattiopistolla on kiinnostusta hyödyntää sitä.
