Tuen sua, Doris!: opas alakouluikäisten lasten seksuaali- ja turvataitokasvatuksen tueksi
Parviainen, Jenna; Vanhakangas, Jenni (2022)
Lataukset:
Parviainen, Jenna
Vanhakangas, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101321200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101321200
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea alakouluikäisten lasten seksuaali- ja turvataitokasvatusta sekä edistää lasten oikeuksia saada heille kuuluvaa oikeaa tietoa seksuaalisuuteen ja turvataitoihin liittyen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa koulun henkilökunnalle konkreettinen työväline, joka tukee henkilökuntaa seksuaali- ja turvataitokasvatuksen suunnittelussa ja järjestämisessä. Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan Utran koulun kanssa.
Opinnäytetyön tiedonhankinnan- ja osallistamisen menetelmissä hyödynnettiin dialogista keskustelua toimeksiantajan kanssa sekä kartoituskyselylomaketta. Arvioinnin menetelminä toimi SWOT-analyysi, palautekysely, opinnäytetyön päiväkirja, reflektointi sekä dialoginen keskustelu parin kanssa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi seksuaali- ja turvataitokasvatuksen opas. Opas koostuu teoriaosuudesta ja tarinaosuudesta. Teoriaosuus johdattaa aikuisen ajankohtaisten teemojen äärelle, jonka jälkeen aikuinen voi valita, minkä tarinan hän käy läpi yhdessä lasten kanssa. Tarinoiden lopussa on pohdintaosio, jossa on tarinaan liittyviä kysymyksiä. Kysymykset toimivat keskustelun avaajana ja niitä voi pohtia yhdessä lasten kanssa. Opinnäytetyön tuotos tukee koulun henkilökuntaa seksuaali- ja turvataitokasvatuksen toteuttamisessa ja järjestämisessä. The purpose of this functional thesis was to support primary school children's sexual and safety skills education and to promote children's rights by providing correct information regarding the sexuality and safety skills. The purpose of the thesis was a concrete work tool for the school staff which supports the staff in planning and organizing of sexual and safety skills education. The thesis was implemented in collaboration with the commissioner school of Utra.
The methods of data collection and inclusion were dialogical discussions with the commissioner and mapping survey questionnaires. Methods of assessment were SWOT-analysis, feedback questionnaires, writing a thesis journal, reflections and dialogical discussions with a partner.
As the output of thesis was a guidebook of sexual and safety skills education. The guidebook contains a theory part and a story part. The theory part leads the adult to current themes. After this, the adult can choose which story to read through together with the children. At the end of the stories there is a reflection section with questions related to the story. The questions help to have a discussion and reflections together with the children. This thesis supports the school's staff in the implementation and organization of sexual and safety skills education.
Opinnäytetyön tiedonhankinnan- ja osallistamisen menetelmissä hyödynnettiin dialogista keskustelua toimeksiantajan kanssa sekä kartoituskyselylomaketta. Arvioinnin menetelminä toimi SWOT-analyysi, palautekysely, opinnäytetyön päiväkirja, reflektointi sekä dialoginen keskustelu parin kanssa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi seksuaali- ja turvataitokasvatuksen opas. Opas koostuu teoriaosuudesta ja tarinaosuudesta. Teoriaosuus johdattaa aikuisen ajankohtaisten teemojen äärelle, jonka jälkeen aikuinen voi valita, minkä tarinan hän käy läpi yhdessä lasten kanssa. Tarinoiden lopussa on pohdintaosio, jossa on tarinaan liittyviä kysymyksiä. Kysymykset toimivat keskustelun avaajana ja niitä voi pohtia yhdessä lasten kanssa. Opinnäytetyön tuotos tukee koulun henkilökuntaa seksuaali- ja turvataitokasvatuksen toteuttamisessa ja järjestämisessä.
The methods of data collection and inclusion were dialogical discussions with the commissioner and mapping survey questionnaires. Methods of assessment were SWOT-analysis, feedback questionnaires, writing a thesis journal, reflections and dialogical discussions with a partner.
As the output of thesis was a guidebook of sexual and safety skills education. The guidebook contains a theory part and a story part. The theory part leads the adult to current themes. After this, the adult can choose which story to read through together with the children. At the end of the stories there is a reflection section with questions related to the story. The questions help to have a discussion and reflections together with the children. This thesis supports the school's staff in the implementation and organization of sexual and safety skills education.