Psykologinen joustavuus sosiaalialan asiakastyössä: menetelmiä ja työkaluja digitaaliseen ohjaustyöhön
Paakkala, Tea-Maria (2022)
Paakkala, Tea-Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101621285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101621285
Tiivistelmä
Tässä kehittämismuotoisessa opinnäytetyössä kehitettiin digitaalisia yksilö- ja ryhmänohjaukseen sekä etäohjaukseen sopivia menetelmiä ja työkaluja sosiaalialan asiakasryhmien sekä työntekijöiden psykologisen joustavuuden tukemiseksi. Opinnäytetyön aihe ja tarve siinä tuotettavalle materiaalille alkoi kehittymään korona pandemian myötä vuosina 2020-2022. Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä lastensuojelun palveluita tarjoavan Neljä Astetta Oy:n kanssa.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä toteutettiin toimeksiantajan kanssa digitaalinen tehtävä- ja ohjausmateriaali kokonaisuus. Tuotoksen menetelmälliset valinnat tehtiin mindfulness-, hyväksyntä-, ja arvopohjaisten menetelmien sekä hyväksymis- ja omistautumisterapeuttisten menetelmien teorioiden pohjalta. Tuotos luotiin audiovisuaalisena esityksenä sisältäen kirjallisia pohdintatehtäviä sekä mindfulness ääniharjoitteita. Materiaali luotiin tukemaan toimeksiantajan kehittämän itsetuntemusta ja elämänhallintaa lisäävän MES®- ohjelman koulutus- ja ohjausmateriaalia.
Kehittämistyössä edettiin konstruktivistisen mallin mukaisesti. Kehittämistyön prosessiin osallistettiin toimeksiantajan työntekijöitä ja asiakkaita. Tuotettu tehtävä- ja ohjausmateriaali koettiin toimivana ja yrityksen palveluita tukevana kokonaisuutena. Tuotoksen koettiin hyödyttävän asiakasryhmien ja työntekijöiden itsetuntemusta, elämänhallintaa ja psykologista joustavuutta tukevana menetelmällisenä työkaluna. Hyöty tuotetun materiaalin käytettävyydestä nähtiin myös osana uusien työtekijöiden perehdytystä. Kehittämisehdotuksena toimeksiantajan osalta toivottiin materiaalin toteuttamista kokonaisuudessaan myös äänikirjan tyyppisenä audiotallenteena. Opinnäytetyöprosessin sekä kehittämistehtävän myötä tekijän ammatillisten sekä henkilökohtaisten kompetenssien nähtiin kehittyvän teorian soveltamisessa työelämän käytäntöihin.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä toteutettiin toimeksiantajan kanssa digitaalinen tehtävä- ja ohjausmateriaali kokonaisuus. Tuotoksen menetelmälliset valinnat tehtiin mindfulness-, hyväksyntä-, ja arvopohjaisten menetelmien sekä hyväksymis- ja omistautumisterapeuttisten menetelmien teorioiden pohjalta. Tuotos luotiin audiovisuaalisena esityksenä sisältäen kirjallisia pohdintatehtäviä sekä mindfulness ääniharjoitteita. Materiaali luotiin tukemaan toimeksiantajan kehittämän itsetuntemusta ja elämänhallintaa lisäävän MES®- ohjelman koulutus- ja ohjausmateriaalia.
Kehittämistyössä edettiin konstruktivistisen mallin mukaisesti. Kehittämistyön prosessiin osallistettiin toimeksiantajan työntekijöitä ja asiakkaita. Tuotettu tehtävä- ja ohjausmateriaali koettiin toimivana ja yrityksen palveluita tukevana kokonaisuutena. Tuotoksen koettiin hyödyttävän asiakasryhmien ja työntekijöiden itsetuntemusta, elämänhallintaa ja psykologista joustavuutta tukevana menetelmällisenä työkaluna. Hyöty tuotetun materiaalin käytettävyydestä nähtiin myös osana uusien työtekijöiden perehdytystä. Kehittämisehdotuksena toimeksiantajan osalta toivottiin materiaalin toteuttamista kokonaisuudessaan myös äänikirjan tyyppisenä audiotallenteena. Opinnäytetyöprosessin sekä kehittämistehtävän myötä tekijän ammatillisten sekä henkilökohtaisten kompetenssien nähtiin kehittyvän teorian soveltamisessa työelämän käytäntöihin.