Sosiaalisen median suunnitelman luominen hotelli Emilialle
Liimatainen, Mari (2022)
Liimatainen, Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101921367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101921367
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda käyttökelpoinen ja selkeä sosiaalisen median suunnitelma työn toimeksiantajayritykselle, hotelli Emilialle. Emilia on pieni perheomisteinen hotelli Hämeenlinnan ydinkeskustassa, jolla ei ollut ennestään konkreettista suunnitelmaa sosiaalisen median toiminnalle. Tarkoitus oli kehittää Emilian viestintää sosiaalisessa mediassa aiempaa suunnitellumpaan ja asiakaslähtöisempään suuntaan sekä antaa työkaluja ja ideoita sisällöntuotantoon niin, että suunnitelma voi toimia jatkossa henkilökunnan ohjenuorana siihen, mitä sosiaalisessa mediassa käytännössä tehdään.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin sosiaaliseen mediaan markkinoinnin työkaluna ja tähän liittyen perehdyttiin myös ostajapersooniin ja heidän ostoprosesseihinsa, jotka ovat edellytyksiä onnistuneelle asiakaslähtöiselle markkinoinnille, sosiaalisen median sisällöntuotantoon, Facebookiin ja Instagramiin markkinointikanavina sekä sosiaalisen median hyödynnettävyyteen majoitusalan pienyrityksessä. Sosiaalisen median suunnitelman tuottamisen apuna ja rakenteellisena tukena hyödynnettiin soveltaen sekä SOSTAC-mallia että sisältöprosessin eri vaiheita.
Menetelminä kehittämistyössä käytettiin toimeksiantajayrityksen toimitusjohtajan puolistrukturoitua haastattelua sekä nykytila-analyysia, jossa Emilian sosiaalisen median toimintaa arvioitiin SWOT-analyysin avulla ja kilpailija-analyysi sekä esikuva-analyysi Net scoutingin avulla löydetyistä, sosiaalisessa mediassa menestyneistä, yrityksistä toteutettiin benchmarkingin avulla. Kehittämistyön tulokset osoittivat, että vaikka Emilia pärjääkin kilpailussa melko hyvin alan paikallisiin toimijoihin verrattuna, suunnitelmallisuuden avulla on mahdollista kehittää Emilian toimintaa sosiaalisessa mediassa entistä asiakaslähtöisemmäksi ja monipuolisemmaksi. Tulokset osoittivat myös, että vaikka maksullisilla sisällöillä on nykypäivänä suuri merkitys yritysten sosiaalisen median näkyvyyden kannalta, niin johdonmukaisella toiminnalla, aktiivisella läsnäololla ja laadukkailla sisällöillä on mahdollista saavuttaa näkyvyyttä vielä myös orgaanisesti.
Opinnäytetyön lopullisena tuotoksena syntyi Emilian sosiaalisen median suunnitelma, josta saatiin haastattelun tietojen pohjalta tuotettua liiketoimintaa tukeva ja johdon toiveet huomioiva kokonaisuus. Suunnitelmaa selkiyttämään laadittiin sisällysluettelo, joka koostuu kuudesta pääkohdasta: sosiaalisen median suunnitelman merkityksestä, Emilian sosiaalisen median kanavista, tavoitteista, kohderyhmistä, sisällöistä sekä seurannasta ja mittaamisesta. Suunnitelman avulla Emilian toiminta sosiaalisessa mediassa tulee olemaan jatkossa aiempaa tavoitteellisempaa ja viestintä asiakaslähtöisempää. Suunnitelmaan laaditut vuosikello ja sisältökalenteri auttavat suunnitelman käyttöönotossa ja toiminnan seurannan sekä mittaamisen avulla Emilian on mahdollista kehittää toimintaansa tulevaisuudessa entistäkin tehokkaammaksi sosiaalisen median jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin sosiaaliseen mediaan markkinoinnin työkaluna ja tähän liittyen perehdyttiin myös ostajapersooniin ja heidän ostoprosesseihinsa, jotka ovat edellytyksiä onnistuneelle asiakaslähtöiselle markkinoinnille, sosiaalisen median sisällöntuotantoon, Facebookiin ja Instagramiin markkinointikanavina sekä sosiaalisen median hyödynnettävyyteen majoitusalan pienyrityksessä. Sosiaalisen median suunnitelman tuottamisen apuna ja rakenteellisena tukena hyödynnettiin soveltaen sekä SOSTAC-mallia että sisältöprosessin eri vaiheita.
Menetelminä kehittämistyössä käytettiin toimeksiantajayrityksen toimitusjohtajan puolistrukturoitua haastattelua sekä nykytila-analyysia, jossa Emilian sosiaalisen median toimintaa arvioitiin SWOT-analyysin avulla ja kilpailija-analyysi sekä esikuva-analyysi Net scoutingin avulla löydetyistä, sosiaalisessa mediassa menestyneistä, yrityksistä toteutettiin benchmarkingin avulla. Kehittämistyön tulokset osoittivat, että vaikka Emilia pärjääkin kilpailussa melko hyvin alan paikallisiin toimijoihin verrattuna, suunnitelmallisuuden avulla on mahdollista kehittää Emilian toimintaa sosiaalisessa mediassa entistä asiakaslähtöisemmäksi ja monipuolisemmaksi. Tulokset osoittivat myös, että vaikka maksullisilla sisällöillä on nykypäivänä suuri merkitys yritysten sosiaalisen median näkyvyyden kannalta, niin johdonmukaisella toiminnalla, aktiivisella läsnäololla ja laadukkailla sisällöillä on mahdollista saavuttaa näkyvyyttä vielä myös orgaanisesti.
Opinnäytetyön lopullisena tuotoksena syntyi Emilian sosiaalisen median suunnitelma, josta saatiin haastattelun tietojen pohjalta tuotettua liiketoimintaa tukeva ja johdon toiveet huomioiva kokonaisuus. Suunnitelmaa selkiyttämään laadittiin sisällysluettelo, joka koostuu kuudesta pääkohdasta: sosiaalisen median suunnitelman merkityksestä, Emilian sosiaalisen median kanavista, tavoitteista, kohderyhmistä, sisällöistä sekä seurannasta ja mittaamisesta. Suunnitelman avulla Emilian toiminta sosiaalisessa mediassa tulee olemaan jatkossa aiempaa tavoitteellisempaa ja viestintä asiakaslähtöisempää. Suunnitelmaan laaditut vuosikello ja sisältökalenteri auttavat suunnitelman käyttöönotossa ja toiminnan seurannan sekä mittaamisen avulla Emilian on mahdollista kehittää toimintaansa tulevaisuudessa entistäkin tehokkaammaksi sosiaalisen median jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä.