Myymälälogistiikan kehittäminen - Prosessi ja ERP näkökulma
Nousiainen, Timo (2022)
Nousiainen, Timo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101021024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101021024
Tiivistelmä
Yrityksille varastointi ei tuo tuloja kassaan, mutta on yksi tärkeimmistä yritystoiminnoista. Myymälävarastoinnilla saadaan asiakastyytyväisyyttä parannettua, kun tuotetta on heti saatavilla.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka Maskun Kalustetalo Oy:n myymälöiden sisälogistiikkaa voitaisiin kehittää prosessin ja toiminnanohjausjärjestelmän näkökulmasta tulevaa ERP-ratkaisua varten. Tarkasteltavana oli myymälävarastojen materiaalivirtojen nykyiset käsittelytavat ja niissä esiintyvien ongelmakohtien selvittäminen. Lisäksi selvitettävänä oli se, kuinka materiaalivirtoja käsiteltäisiin jatkossa uudessa
ERP-ratkaisussa, jotta toiminta olisi entistä tehokkaampaa. Myymälälogistiikan toiminnoista seurattiin kuorman saapumisesta varastolle aina tavaran luovuttamisesta asiakkaalle asti.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena sekä havainnoimalla yhtä Maskun myymälää. Kysely lähetettiin jokaiseen Maskun myymälään vastattavaksi kattavan tutkimustiedon saavuttamiseksi. Kyselyssä selvitettiin myymälöiden materiaalivirtojen käsittelyä ja heidän varastoissansa esiin tulleita ongelmakohtia. Molemmilla tutkimustavoilla löydettiin kehityskohteita, sekä saatiin selville myymälävarastojen toimintatapoja, joiden avulla myymälälogistiikkaa voitaisiin kehittää tehokkaammaksi.
Tuloksena syntyi prosessikaavio myymälälogistiikasta, sekä vastauksia materiaalivirtojen käsittelyyn osana tulevaa ERP-ratkaisua. Näiden avulla toiminta olisi tehokkaampaa, sekä samalla asiakastyytyväisyyttä saataisiin parannettua.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka Maskun Kalustetalo Oy:n myymälöiden sisälogistiikkaa voitaisiin kehittää prosessin ja toiminnanohjausjärjestelmän näkökulmasta tulevaa ERP-ratkaisua varten. Tarkasteltavana oli myymälävarastojen materiaalivirtojen nykyiset käsittelytavat ja niissä esiintyvien ongelmakohtien selvittäminen. Lisäksi selvitettävänä oli se, kuinka materiaalivirtoja käsiteltäisiin jatkossa uudessa
ERP-ratkaisussa, jotta toiminta olisi entistä tehokkaampaa. Myymälälogistiikan toiminnoista seurattiin kuorman saapumisesta varastolle aina tavaran luovuttamisesta asiakkaalle asti.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena sekä havainnoimalla yhtä Maskun myymälää. Kysely lähetettiin jokaiseen Maskun myymälään vastattavaksi kattavan tutkimustiedon saavuttamiseksi. Kyselyssä selvitettiin myymälöiden materiaalivirtojen käsittelyä ja heidän varastoissansa esiin tulleita ongelmakohtia. Molemmilla tutkimustavoilla löydettiin kehityskohteita, sekä saatiin selville myymälävarastojen toimintatapoja, joiden avulla myymälälogistiikkaa voitaisiin kehittää tehokkaammaksi.
Tuloksena syntyi prosessikaavio myymälälogistiikasta, sekä vastauksia materiaalivirtojen käsittelyyn osana tulevaa ERP-ratkaisua. Näiden avulla toiminta olisi tehokkaampaa, sekä samalla asiakastyytyväisyyttä saataisiin parannettua.