Pankkiiriliike X:n BackOffice -toiminnon käyttöjärjestelmän viestintäkanavan uudistaminen
Ahonen, Tapio (2022)
Ahonen, Tapio
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101921378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101921378
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii pankkiiriliike, jolla on ollut pidempiaikainen tarve uudistaa yhtiön BackOffice -toiminnon viestintäkanava. Uudistamisprojektin tavoitteena oli uudistaa viestintäkanava vastaamaan työntekijöiden tarpeita muuttuneessa toimintaympäristössä, jolloin työn laatu, tehokkuus ja työntekijöiden yleinen viihtyvyys paranevat.
Viitekehyksessä, eli opinnäytteen tietoperustassa perehdytään projektin kannalta olennaisiin teemoihin. Näitä teemoja ovat projektin ja palvelumuotoilun käsitteet, joiden puitteissa uudistamisprojekti toteutetaan. Näiden lisäksi teemoihin kuuluvat CRM asiakkuuksienhallintajärjestelmä ja ERP toiminnanohjausjärjestelmä, joiden välillä projektin kohteena oleva viestintäkanava toimii.
Opinnäytetyössä projektin kehitystyö perustuu palvelumuotoilun ajatusmaailmaan ja periaatteisiin. Kehittämisessä käytetään myös palvelumuotoilun työkaluja, kuten palvelupolun muodostamista, erilaisia työpajoja, prototyypin muodostamista sekä työvaiheiden iterointi.
Projektissa alkuperäisenä suunnitelmana oli saada projekti kokonaan valmiiksi, jolloin pankkiiriliikkeen BackOffice -toiminnolla olisi ollut valmiina uudistettu viestintäkanava työkalunaan. Pankkiiriliikkeen resurssi- ja aikatauluhaasteiden myötä lopputuotteeksi valmistui kuitenkin prototyyppi, joka on valmis tuotantoon. Tämä lopputuote antaa tuotannolle edellytykset luoda alkuperäisen suunnitelman ja tavoitteiden mukainen viestintäkanava BackOffice -toiminnon käyttöön.
Projektia arvioidessa voidaan huomata, että tuotannon aloituksen viivästymisestä huolimatta projektin muut vaiheet sujuivat erinomaisesti. Määrittelyvaihe antoi tarpeellisen perustan projektille ja tästä oli hyvä edetä tutkimus- sekä suunnitteluvaiheisiin. Tutkimusmateriaali oli kattava ja helposti saatavilla, se käsitti myös kaikki tarvittavat osa-alueet. Tutkimusmateriaalin soveltaminen suunnitteluvaiheeseen oli näin ollen sujuvaa, ja lopputuote oli kaikkien sidosryhmien mukaan onnistunut.
Projektista on myös saatu arvokasta oppia sisäisten projektien toteuttamisesta ja niiden vaikutuksesta työntekijöihin. Osallistamisella on saatu työntekijät aktiivisesti mukaan muutokseen ja kehittämään työkalu, joka vastaa nimenomaan käyttäjien tarpeita.
Viitekehyksessä, eli opinnäytteen tietoperustassa perehdytään projektin kannalta olennaisiin teemoihin. Näitä teemoja ovat projektin ja palvelumuotoilun käsitteet, joiden puitteissa uudistamisprojekti toteutetaan. Näiden lisäksi teemoihin kuuluvat CRM asiakkuuksienhallintajärjestelmä ja ERP toiminnanohjausjärjestelmä, joiden välillä projektin kohteena oleva viestintäkanava toimii.
Opinnäytetyössä projektin kehitystyö perustuu palvelumuotoilun ajatusmaailmaan ja periaatteisiin. Kehittämisessä käytetään myös palvelumuotoilun työkaluja, kuten palvelupolun muodostamista, erilaisia työpajoja, prototyypin muodostamista sekä työvaiheiden iterointi.
Projektissa alkuperäisenä suunnitelmana oli saada projekti kokonaan valmiiksi, jolloin pankkiiriliikkeen BackOffice -toiminnolla olisi ollut valmiina uudistettu viestintäkanava työkalunaan. Pankkiiriliikkeen resurssi- ja aikatauluhaasteiden myötä lopputuotteeksi valmistui kuitenkin prototyyppi, joka on valmis tuotantoon. Tämä lopputuote antaa tuotannolle edellytykset luoda alkuperäisen suunnitelman ja tavoitteiden mukainen viestintäkanava BackOffice -toiminnon käyttöön.
Projektia arvioidessa voidaan huomata, että tuotannon aloituksen viivästymisestä huolimatta projektin muut vaiheet sujuivat erinomaisesti. Määrittelyvaihe antoi tarpeellisen perustan projektille ja tästä oli hyvä edetä tutkimus- sekä suunnitteluvaiheisiin. Tutkimusmateriaali oli kattava ja helposti saatavilla, se käsitti myös kaikki tarvittavat osa-alueet. Tutkimusmateriaalin soveltaminen suunnitteluvaiheeseen oli näin ollen sujuvaa, ja lopputuote oli kaikkien sidosryhmien mukaan onnistunut.
Projektista on myös saatu arvokasta oppia sisäisten projektien toteuttamisesta ja niiden vaikutuksesta työntekijöihin. Osallistamisella on saatu työntekijät aktiivisesti mukaan muutokseen ja kehittämään työkalu, joka vastaa nimenomaan käyttäjien tarpeita.