Digitaalisen palvelun käytettävyyden validointi etämenetelmin : case: Gofore Oyj - Ohjeisto käytettävyyden validointiin ja testaukseen
Puistovirta, Janne (2022)
Puistovirta, Janne
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101621288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101621288
Tiivistelmä
Käytettävyystestaus on todistetusti luotettava tapa digitaalisen palvelun käytettävyyden validoimiseen sekä käyttäjän ja palvelun välisen vuorovaikutuksen tutkimiseen. Olosuhteet tai resurssit eivät kuitenkaan aina mahdollista lähityöskentelyä. Kontaktittomuus asettaa käytettävyyden tutkimukselle ja testaamiselle haasteita, mutta digitaalisten palveluiden käytettävyyden validointiin on käytössä metodeja, jotka eivät edellytä fyysistä kontaktia ihmisten välillä.
Konstruktiivista tutkimusotetta hyödyntävässä kehittämistehtävässä tutkittiin, kuinka palvelun käytettävyyttä voidaan arvioida etämenetelmin sekä millä tavoin käytettävyystestaus voidaan toteuttaa luotettavasti etänä. Työn tietoperustassa tuotiin sisältöanalyysiin perustuen esille tietoa käytettävyyden arvioinnin menetelmistä sekä niiden soveltuvuudesta etätyöhön. Työssä selvitettiin perinteisen ja etäkäytettävyystestauksen eroja, haasteita ja rajoitteita, sekä pyrittiin löytämään keinoja, joilla etäkäytettävyystestauksen tehokkuutta ja luotettavuutta voidaan parantaa.
Kehittämistehtävän konstruktiona toteutettiin etäkäytettävyystestauksen prosessi ja ohjeistus Gofore Oyj:lle. Ohjeistus laadittiin tietoperustan sekä Goforen asiakasorganisaatiolle toteutetun käytettävyystestisarjan perusteella. Testaussarjassa hyödynnettiin sekä lähi- että etätestausta, mikä mahdollisti menetelmien laadullisen vertailun. Kehittämistehtävässä havaittiin, että useat käytettävyystutkimuksen menetelmät ovat sovellettavissa etätyöhön. Etäkäytettävyystestauksen luotettavuutta edesauttavat perinteisen käytettävyystestauksen tavoin huolellinen valmistautuminen, tekniset järjestelyt sekä ammattitaitoinen moderointi.
Konstruktiivista tutkimusotetta hyödyntävässä kehittämistehtävässä tutkittiin, kuinka palvelun käytettävyyttä voidaan arvioida etämenetelmin sekä millä tavoin käytettävyystestaus voidaan toteuttaa luotettavasti etänä. Työn tietoperustassa tuotiin sisältöanalyysiin perustuen esille tietoa käytettävyyden arvioinnin menetelmistä sekä niiden soveltuvuudesta etätyöhön. Työssä selvitettiin perinteisen ja etäkäytettävyystestauksen eroja, haasteita ja rajoitteita, sekä pyrittiin löytämään keinoja, joilla etäkäytettävyystestauksen tehokkuutta ja luotettavuutta voidaan parantaa.
Kehittämistehtävän konstruktiona toteutettiin etäkäytettävyystestauksen prosessi ja ohjeistus Gofore Oyj:lle. Ohjeistus laadittiin tietoperustan sekä Goforen asiakasorganisaatiolle toteutetun käytettävyystestisarjan perusteella. Testaussarjassa hyödynnettiin sekä lähi- että etätestausta, mikä mahdollisti menetelmien laadullisen vertailun. Kehittämistehtävässä havaittiin, että useat käytettävyystutkimuksen menetelmät ovat sovellettavissa etätyöhön. Etäkäytettävyystestauksen luotettavuutta edesauttavat perinteisen käytettävyystestauksen tavoin huolellinen valmistautuminen, tekniset järjestelyt sekä ammattitaitoinen moderointi.