Teknostressin vaikutus terveydenhuollon henkilöstön työhyvinvointiin
Parkkari, Nina (2022)
Parkkari, Nina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101821357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101821357
Tiivistelmä
Terveydenhuollon ala on digitalisoitunut viimeisten vuosikymmenten aikana nopeasti. Tässä opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään kirjallisuuskatsauksen keinoin teknostressin ilmenemistä ja vaikutuksia terveydenhuollon henkilöstön työhyvinvointiin.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksista ilmenee, että teknostressiä koetaan kohtalaisesti terveydenhuollon henkilöstön keskuudessa. Merkittävin teknostressin kokemus syntyy tietojärjestelmistä. Terveydenhuollon henkilöstö ei ole pystynyt vaikuttamaan riittävästi tietojärjestelmien suunnitteluun ja käyttöönottoon. Myös koulutukseen on ollut riittämättömästi aikaa ja resursseja eikä erilaisia tarpeita ole huomioitu riittävästi. Tietojärjestelmien ongelmat, kuten hitaus, usean järjestelmän yhtaikainen käyttö, järjestelmien toimimattomuus ja tiedonkulun ongelmat ovat aiheuttaneet teknostressiä. Koettiin, että tietojärjestelmät eivät ole helpottaneet työtä, vaan ovat lisänneet stressiä ja siten vähentäneet työhyvinvointia.
Kehittämisehdotuksina esitetään, että tietojärjestelmien suunnitteluun ja koulutukseen varataan riittävästi aikaa ja varmistetaan lisäksi IT tuen saatavuus ja asianmukaisuus.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksista ilmenee, että teknostressiä koetaan kohtalaisesti terveydenhuollon henkilöstön keskuudessa. Merkittävin teknostressin kokemus syntyy tietojärjestelmistä. Terveydenhuollon henkilöstö ei ole pystynyt vaikuttamaan riittävästi tietojärjestelmien suunnitteluun ja käyttöönottoon. Myös koulutukseen on ollut riittämättömästi aikaa ja resursseja eikä erilaisia tarpeita ole huomioitu riittävästi. Tietojärjestelmien ongelmat, kuten hitaus, usean järjestelmän yhtaikainen käyttö, järjestelmien toimimattomuus ja tiedonkulun ongelmat ovat aiheuttaneet teknostressiä. Koettiin, että tietojärjestelmät eivät ole helpottaneet työtä, vaan ovat lisänneet stressiä ja siten vähentäneet työhyvinvointia.
Kehittämisehdotuksina esitetään, että tietojärjestelmien suunnitteluun ja koulutukseen varataan riittävästi aikaa ja varmistetaan lisäksi IT tuen saatavuus ja asianmukaisuus.