Lasten osallisuuden vahvistaminen ilmiö- ja tutkivanoppimisen menetelmillä
Peltokangas, Johanna (2022)
Peltokangas, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101921387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101921387
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli osallisuutta tukevien menetelmien vahvistaminen lapsiryhmässä. Tavoitteena oli kehittää ja syventää kirjoittajan ammattitaitoa varhaiskasvatuksen opettajan työssä osallisuuden näkökulmasta. Kirjoittaja perehtyi opinnäytetyön aikana ilmiölähtöisen ja tutkivan oppimisen menetelmiin kirjallisuuden avulla sekä kokeilemalla menetelmiä käytännössä. Toimeksiantajan tavoitteena oli toimivien menetelmien leviäminen muihin yksikön ryhmiin. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Porvoon kaupunki.
Opinnäytetyö toteutettiin kymmenen viikon aikana päiväkirjamuotoisena. Jokaiselle viikolle valittiin teema, johon kirjoittaja syventyi reflektoivan kirjoitusprosessin avulla. Kirjoittaja tutustui teemaan kirjallisuuden kautta ja viikkoanalyysissä kirjoittaja reflektoi teoriatietoa ja omaa toimintaansa.
Opinnäytetyön kirjoitusprosessin myötä tekijän ammatillinen kasvu toteutui ja hänen ammatti-identiteettinsä varhaiskasvatuksen opettajana vahvistui osallisuuden näkökulmasta. Viikoittainen reflektiivinen kirjoitustyö tietyn teeman ympärillä, kehitti kirjoittajaa oivaltamaan oman toimintansa merkitystä. Tutustuminen ilmiölähtöiseen oppimisen menetelmään auttoi oivaltamaan niitä prosesseja, joita lasten osallisuuden huomioimiseksi tulee varhaiskasvatuksessa kiinnittää huomiota. Erityisesti kirjoittajan oivallus luottamuksellisen ilmapiirin rakentumiseen ja sensitiivisen kasvattajan merkitys osallisuuden mahdollistamiseksi, vahvisti lasten osallisuuden kokemusta ryhmässä.
Toimeksiantajalle kirjoittaja esitteli ilmiölähtöisen oppimisen menetelmän, johon kirjoittaja oli tutustunut kirjallisuuden avulla ja kokeilemalla menetelmää omassa ryhmässään. Menetelmän esittely sai työyhteisön kasvattajia innostumaan aiheesta ja tutustumaan menetelmään lisää. Osallisuutta tukevan toimintakulttuurin kehittyminen työyhteisössä jatkuu myös kirjoittajan toiminnan kautta.
Opinnäytetyö toteutettiin kymmenen viikon aikana päiväkirjamuotoisena. Jokaiselle viikolle valittiin teema, johon kirjoittaja syventyi reflektoivan kirjoitusprosessin avulla. Kirjoittaja tutustui teemaan kirjallisuuden kautta ja viikkoanalyysissä kirjoittaja reflektoi teoriatietoa ja omaa toimintaansa.
Opinnäytetyön kirjoitusprosessin myötä tekijän ammatillinen kasvu toteutui ja hänen ammatti-identiteettinsä varhaiskasvatuksen opettajana vahvistui osallisuuden näkökulmasta. Viikoittainen reflektiivinen kirjoitustyö tietyn teeman ympärillä, kehitti kirjoittajaa oivaltamaan oman toimintansa merkitystä. Tutustuminen ilmiölähtöiseen oppimisen menetelmään auttoi oivaltamaan niitä prosesseja, joita lasten osallisuuden huomioimiseksi tulee varhaiskasvatuksessa kiinnittää huomiota. Erityisesti kirjoittajan oivallus luottamuksellisen ilmapiirin rakentumiseen ja sensitiivisen kasvattajan merkitys osallisuuden mahdollistamiseksi, vahvisti lasten osallisuuden kokemusta ryhmässä.
Toimeksiantajalle kirjoittaja esitteli ilmiölähtöisen oppimisen menetelmän, johon kirjoittaja oli tutustunut kirjallisuuden avulla ja kokeilemalla menetelmää omassa ryhmässään. Menetelmän esittely sai työyhteisön kasvattajia innostumaan aiheesta ja tutustumaan menetelmään lisää. Osallisuutta tukevan toimintakulttuurin kehittyminen työyhteisössä jatkuu myös kirjoittajan toiminnan kautta.