Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Strengthening the effectiveness of organizational coaching service

Hyypiä, Marja (2022)

 
Avaa tiedosto
Hyypia_Marja.pdf (13.43Mt)
Lataukset: 


Hyypiä, Marja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102421551
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on täydentää yksilöiden valmentamiseen ja valmennuskäytäntöön painottunutta kirjallisuutta ja tuottaa näkökulmia organisaatiovalmennuspalvelun tehostamiseen. Palvelun tehokkuus määriteltiin muotoiluajattelua mukaillen ihmiskeskeisen muotoilun näkökulmien, toivottavuuden, toteutettavuuden ja kannattavuuden yhdistelmäksi (Brown 2008; Brown & Wyatt 2010; IDEO 2015). Tavoitteena on tunnistaa tehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä kustakin näkökulmasta sekä löytää keinoja vahvistaa niitä käytännössä. Tehtävä on eksploratiivinen ja perustuu sekä teoreettiseen tutkimukseen että käytännön kokemukseen ja havaintoihin palvelumuotoiluprosessista, joka toteutettiin pienen organisaatioiden systeemistä muutosta tukevan valmennusyrityksen palvelun tehostamiseksi.

Muotoiluajattelun näkökulmien syventämiseksi organisaatiovalmennuksen käytännön kontekstissa niiden rinnalla sovellettiin asiakaskeskeisen arvonluonnin periaatteita (Heinonen & al. 2010). Siinä missä muotoiluajattelu auttaa yhdistämään asiakkaan ja palvelutuottajan näkökulmat, asiakaskeskeinen logiikka kuvaa palvelua osana asiakasorganisaation dynamiikkaa ja jatkuvaa arkea. Teoreettiseen tarkasteluun näkökulmien yhdistäminen tuotti listan konkreettisia kysymyksiä, jotka ohjasivat edelleen täydentävien lähestymistapojen valintaa. Tuloksena syntyi kokonaisvaltainen ja teoreettisia näkökulmia yhdistävä (mm. ajattelun vinoumat päätöksenteossa, asiakastyytyväisyys ja ilahduttavat palvelukokemukset, organisatorinen muutos ja oppiminen sekä tuottajan dynaamiset kyvykkyydet) viitekehys, jota voi hyödyntää organisaatiovalmennuspalvelun tehokkuuden arvioimisessa ja kehittämisessä.

Valmennusyrityksen palvelumuotoiluprosessissa designajattelun ja asiakaskeskeisen logiikan yhdistäminen auttoi erittelemään ja linjaamaan tehtävää työtä haastattelujen suunnittelusta ja toteuttamisesta analyysiin ja kehittämisvaiheeseen saakka. Kokonaisuutena prosessi mukaili Nesslerin (2016a; 2016b) versioimaa tuplatimanttimallia. Prosessin tutkimusvaiheessa sovellettiin aineistolähtöistä monitapaustutkimusmenetelmää (Eisenhardt 1989; 2021). Sen kohteeksi valikoitui kolme eri asiakkailla toteutettua palveluprosessia. Tapauskohtaisia yhteistyö- ja vaikuttavuuspolkuja ja niitä yhdistäviä ja erottavia malleja analysoimalla löydettiin asiakkaaseen, palvelutuottajaan ja yhteistyöhön liittyviä, tehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä ja määriteltiin kuusi osa-aluetta niiden kehittämiseksi. Osa-alueista kolme valittiin kohteeksi prosessissa, jossa hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja, tapaustutkimuksen tuloksia ja valikoitua teoreettisia näkökulmia. Aidoissa asiakastilanteissa testatut käytännön ratkaisut vastasivat pääosin niille asetettuja tavoitteita ja arvioitiin siten palvelun tehokkuutta edistäviksi.

Itsenäisinä kokonaisuuksina toteutettujen teoreettisen tarkastelun ja käytännön prosessin tulokset ovat toisiaan tukevia ja täydentäviä ja niitä yhdistäen voidaankin luoda uusi, yhdistetty viitekehys organisaatiovalmennuspalvelun tehostamisen tueksi: teoria lisää ymmärrystä valmennuksen onnistumisen edellytyksistä asiakasorganisaatioissa ja käytäntö havainnollistaa muotoiluajattelun näkökulmien toteutumista todellisuudessa sekä tarjoaa konkreettisia osa-alueita niiden kehittämiseksi. Molemmissa korostuu kokonaisvaltainen, näkökulmia yhdistävä lähestymistapa: yhden osa-alueen kehittäminen voi edistää muita alueita ja tekijöitä, mutta on haastavaa ilman muiden alueiden ja tekijöiden huomioimista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste