Opetustoimen ammattilaisten tyytyväisyys kiusaamista ehkäisevään täydennyskoulutukseen
Hooli, Emmi; Palmu, Fanni (2022)
Hooli, Emmi
Palmu, Fanni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022103121746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022103121746
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mentalisaatioteoriaan perustuvaan, kiusaamista ehkäisevään koulutukseen osallistuneiden tyytyväisyyttä koulutuksen sisältöön. Tavoitteena oli tuottaa koulutuksen onnistumisesta tietoa, jonka avulla koulutusta voidaan edelleen kehittää. Opinnäytetyö vastasi kysymykseen, millaisena koulutukseen osallistujat kokivat koulutuksen sisällön.
Mentalisaatio tarkoittaa kykyä pitää mielessä oma sekä muiden mieli. Sillä on iso vaikutus lasten ja nuorten tunnetaitojen kehittymiselle. Sen avulla lapset oppivat tunnistamaan omia, sekä muiden tunteita. Mentalisaation avulla ihminen kykenee ymmärtämään niitä tunteita, jotka ovat näkyvän reaktion takana, ja näin pohtimaan toisen ihmisen näkökulmaa eri tilanteissa.
Kiusaamisella on negatiivisia vaikutuksia itse kiusaajaan, kiusattuun sekä äärimmillään jopa kiusatun koko perheeseen. Vaikutukset voivat näyttäytyä välittömästi tai elämän myöhemmissä vaiheissa. Joissain tapauksissa kiusattu kärsii jopa lopun elämäänsä kiusaamisen seurauksista. Kiusaamisen vaikuttavuus on siis hyvin laaja. Tämän vuoksi on erityisen tärkeää kouluttaa sekä opastaa erityisesti opetustoimissa toimivaa henkilöstöä kiusaamisen vastaiseen toimintaan ja antaa heille tosielämän työkaluja siihen puuttumiseksi.
Toimeksiantajina opinnäytetyölle toimivat Laurea-ammattikorkeakoulu, sekä Laurean kiusaamista ehkäisevä hanke. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja saatu aineisto analysoitu induktiivisen sisällönanalyysin keinoin. Tuloksissa oli havaittavissa vastaajien kesken paljon samanlaisia kokemuksia, mutta jonkin verran hajontaakin löytyi. Erityisesti ryhmätyöt ja koulutuksen käytännönläheisyys herätti kiitosta. Vastaavasti teoriatietoa aiheesta olisi kaivattu lisää.
Mentalisaatio tarkoittaa kykyä pitää mielessä oma sekä muiden mieli. Sillä on iso vaikutus lasten ja nuorten tunnetaitojen kehittymiselle. Sen avulla lapset oppivat tunnistamaan omia, sekä muiden tunteita. Mentalisaation avulla ihminen kykenee ymmärtämään niitä tunteita, jotka ovat näkyvän reaktion takana, ja näin pohtimaan toisen ihmisen näkökulmaa eri tilanteissa.
Kiusaamisella on negatiivisia vaikutuksia itse kiusaajaan, kiusattuun sekä äärimmillään jopa kiusatun koko perheeseen. Vaikutukset voivat näyttäytyä välittömästi tai elämän myöhemmissä vaiheissa. Joissain tapauksissa kiusattu kärsii jopa lopun elämäänsä kiusaamisen seurauksista. Kiusaamisen vaikuttavuus on siis hyvin laaja. Tämän vuoksi on erityisen tärkeää kouluttaa sekä opastaa erityisesti opetustoimissa toimivaa henkilöstöä kiusaamisen vastaiseen toimintaan ja antaa heille tosielämän työkaluja siihen puuttumiseksi.
Toimeksiantajina opinnäytetyölle toimivat Laurea-ammattikorkeakoulu, sekä Laurean kiusaamista ehkäisevä hanke. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja saatu aineisto analysoitu induktiivisen sisällönanalyysin keinoin. Tuloksissa oli havaittavissa vastaajien kesken paljon samanlaisia kokemuksia, mutta jonkin verran hajontaakin löytyi. Erityisesti ryhmätyöt ja koulutuksen käytännönläheisyys herätti kiitosta. Vastaavasti teoriatietoa aiheesta olisi kaivattu lisää.