Verkkokaupan perustaminen ja toiminta
Riikonen, Jan (2022)
Riikonen, Jan
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110121817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110121817
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kerrotaan verkkokaupan perustamisesta ja sen päätoiminnoista. Työssä tarkasteltiin tarkemmin markkinoinnin merkitystä verkkokaupalle ja markkinoimista sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena oli saada vastauksia siihen, kuinka löytää oman kohdeyleisön verkkokauppaan esimerkiksi sosiaalista mediaa hyödyntäen ja tähän liittyen on lisäksi sosiaalisen median kilpailija-analyysi.
Työssä lähestyttiin asioita kuntoilun välineitä, varusteita ja asuja myyvän verkkokaupan näkökulmasta, mutta tämän työn ohjeita voi hyödyntää myös muunlaisissa verkkokaupoissa. Keskeisiä aiheita ovat markkinoinnin lisäksi verkkokaupan perustamisen vaiheet, toiminnan aloitus, verkkokaupan kehittäminen ja myynnin kasvattaminen.
Toiminnallisen opinnäytetyön perustana ovat verkkokaupan perustamiseen olennaisesti liittyvä kirjallisuus, internetlähteet, oma tieto ja sosiaalisen median kilpailija-analyysi. Johtopäätöksiä ja tuloksia saatiin keinoista, joilla löytää oman kohdeyleisön verkkokauppaan ja esimerkiksi siihen, mitkä asiat vaikuttavat asiakkaan ostopäätökseen. Selvisi, että Google ja sosiaalisen median palvelut kuten Facebook ja Instagram ovat tehokkaita markkinoinnin keinoja, sillä näissä pystyy itse määrittelemään kenelle ja miten markkinointi saavuttaa kuluttajat sekä seuraamaan markkinoinnin tehokkuutta. Sosiaalisen median kilpailija-analyysissä tarkasteltiin, millaisia julkaisuja valitut yritykset julkaisivat ja käyttäjien reagointia näihin.
Työssä lähestyttiin asioita kuntoilun välineitä, varusteita ja asuja myyvän verkkokaupan näkökulmasta, mutta tämän työn ohjeita voi hyödyntää myös muunlaisissa verkkokaupoissa. Keskeisiä aiheita ovat markkinoinnin lisäksi verkkokaupan perustamisen vaiheet, toiminnan aloitus, verkkokaupan kehittäminen ja myynnin kasvattaminen.
Toiminnallisen opinnäytetyön perustana ovat verkkokaupan perustamiseen olennaisesti liittyvä kirjallisuus, internetlähteet, oma tieto ja sosiaalisen median kilpailija-analyysi. Johtopäätöksiä ja tuloksia saatiin keinoista, joilla löytää oman kohdeyleisön verkkokauppaan ja esimerkiksi siihen, mitkä asiat vaikuttavat asiakkaan ostopäätökseen. Selvisi, että Google ja sosiaalisen median palvelut kuten Facebook ja Instagram ovat tehokkaita markkinoinnin keinoja, sillä näissä pystyy itse määrittelemään kenelle ja miten markkinointi saavuttaa kuluttajat sekä seuraamaan markkinoinnin tehokkuutta. Sosiaalisen median kilpailija-analyysissä tarkasteltiin, millaisia julkaisuja valitut yritykset julkaisivat ja käyttäjien reagointia näihin.