Case Kauppakeskus Valkea : KesäkatuPOP-festivaalin asiakaskokemuksen kehittäminen
Rantasuomela, Saana (2022)
Rantasuomela, Saana
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022103121760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022103121760
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Kauppakeskus Valkeassa järjestettävän tapahtuman KesäkatuPOP-festivaalin asiakaskokemusta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oulun keskustassa sijaitseva Kauppakeskus Valkea. Tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle kehitysehdotus tulevien KesäkatuPOP-festivaalien ja mahdollisten muiden samankaltaisten tapahtumien asiakaskokemuksen kehittämistä varten. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee tapahtumamarkkinointia, tapahtuman järjestämistä ja asiakaskokemusta. Teoriassa käydään läpi esimerkiksi tapahtuman markkinointiviestintää, strategista ja operatiivista kolmiota ja asiakaskokemuksen mittaamista.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin kyselytutkimus. Kysely toteutettiin sähköisenä Microsoft Forms -lomakkeena, jota jaettiin toimeksiantajan Instagram- ja Facebook-sivuilla sekä sähköpostin kautta lähetettävässä uutiskirjeessä. Kyselytutkimuksen kysymyksissä hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimuksen keinoja. Tutkimuksen kysymykset koskivat ensimmäistä KesäkatuPOP-festivaalia, Kesäkatua tapahtumapaikkana ja tulevien tapahtumien ohjelmaa. Tutkimustuloksien perusteella erityisesti ensimmäisen tapahtuman markkinointi sosiaalisessa mediassa toimi hyvin ja tapahtuman esiintyjiin, paikkaan ja aikaan oltiin suurimmaksi osaksi tyytyväisiä. Vastauksissa toivottiin eri ikäryhmien huomioimista ja monipuolista ohjelmaa. Lopputuloksena syntyi kehitysehdotelma ”KesäkatuPOP 2023”, joka on KesäkatuPOP-festivaalin ideaalitapahtumarunko. Se sisältää tapahtuman markkinointisuunnitelman, pääohjelman, oheisohjelman, aikataulun ja tapahtumapaikan suunnittelun. Kehitysehdotelma auttaa toimeksiantajaa tulevien KesäkatuPOP-festivaalien ja mahdollisten muiden tapahtumien suunnittelussa ja luomisessa niistä asiakaskokemuksellisesti entistä parempia.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin kyselytutkimus. Kysely toteutettiin sähköisenä Microsoft Forms -lomakkeena, jota jaettiin toimeksiantajan Instagram- ja Facebook-sivuilla sekä sähköpostin kautta lähetettävässä uutiskirjeessä. Kyselytutkimuksen kysymyksissä hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimuksen keinoja. Tutkimuksen kysymykset koskivat ensimmäistä KesäkatuPOP-festivaalia, Kesäkatua tapahtumapaikkana ja tulevien tapahtumien ohjelmaa. Tutkimustuloksien perusteella erityisesti ensimmäisen tapahtuman markkinointi sosiaalisessa mediassa toimi hyvin ja tapahtuman esiintyjiin, paikkaan ja aikaan oltiin suurimmaksi osaksi tyytyväisiä. Vastauksissa toivottiin eri ikäryhmien huomioimista ja monipuolista ohjelmaa. Lopputuloksena syntyi kehitysehdotelma ”KesäkatuPOP 2023”, joka on KesäkatuPOP-festivaalin ideaalitapahtumarunko. Se sisältää tapahtuman markkinointisuunnitelman, pääohjelman, oheisohjelman, aikataulun ja tapahtumapaikan suunnittelun. Kehitysehdotelma auttaa toimeksiantajaa tulevien KesäkatuPOP-festivaalien ja mahdollisten muiden tapahtumien suunnittelussa ja luomisessa niistä asiakaskokemuksellisesti entistä parempia.