Mobiilipuhelimen käytön rajoitusten vaikutukset oppilaiden hyvinvointiin yläkoulussa
Sipilä, Suvi (2022)
Sipilä, Suvi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110121836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110121836
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus oli selvittää, miten mobiilipuhelimen käytön rajaamisen malli on vaikuttanut yläkouluikäisten oppilaiden hyvinvointiin osallisuuden ja yksinäisyyden näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin Helsingin Uudessa yhteiskoulussa, jolle oli tarkoitus antaa mobiilipuhelimen rajaamisen toimintamallin pilottikokeilun toiminnasta laadullista tietoa oppilaiden arvosanojen ulkopuolelta. Mobiilipuhelimen rajaamisen toimintamallia pilotoitiin Helsingin Uudessa yhteiskoulussa koko kevätlukukausi 2022. Pilotointiin osallistui kolme opettajaa ja heidän kursseillansa opiskelevat yläkoulun 7. ja 8. luokkalaiset oppilaat.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä oli kvantitatiivinen, eli määrällinen kyselytutkimus. Aineisto kerättiin oppilaiden osalta Helsingin Uuden yhteiskoulun kasvatusohjaaja Johanna Saarisen kanssa yhteistyössä tehdyn kyselyn voimin huhtikuussa viidennen jakson lopussa valvotusti oppituntien aikana. Opettajat saivat kyselyn itselleen samaan aikaan, mutta vastaaminen tapahtui oman ajan puitteissa.
Tuloksista kävi ilmi, että mobiilipuhelimen käyttö oli vähentynyt tunneilla, jonka myötä myös osallistuminen ja keskittyminen oppitunneilla oli vahvistunut. Opettajat raportoivat kokevansa ryhmien yhteishengen hieman vahvistuneen, vaikka oppilaiden yksinäisyyden tunne ja kokemus osallisuudesta luokassa oli osittain heikentynyt. Osan oppilaan koettu hyvinvointi kokeilun aikana oli myös heikentynyt, mistä olisi mielenkiintoista tehdä jatkotutkimuksia selvittääkseen tarkemmin tähän johtaneet syyt. Opinnäytetyön tulokset jaetaan Helsingin Uuden yhteiskoulun käyttöön, jotta niitä voidaan soveltaa mallin kehittämiseen ja oppilaiden hyvinvoinnin tukemiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä oli kvantitatiivinen, eli määrällinen kyselytutkimus. Aineisto kerättiin oppilaiden osalta Helsingin Uuden yhteiskoulun kasvatusohjaaja Johanna Saarisen kanssa yhteistyössä tehdyn kyselyn voimin huhtikuussa viidennen jakson lopussa valvotusti oppituntien aikana. Opettajat saivat kyselyn itselleen samaan aikaan, mutta vastaaminen tapahtui oman ajan puitteissa.
Tuloksista kävi ilmi, että mobiilipuhelimen käyttö oli vähentynyt tunneilla, jonka myötä myös osallistuminen ja keskittyminen oppitunneilla oli vahvistunut. Opettajat raportoivat kokevansa ryhmien yhteishengen hieman vahvistuneen, vaikka oppilaiden yksinäisyyden tunne ja kokemus osallisuudesta luokassa oli osittain heikentynyt. Osan oppilaan koettu hyvinvointi kokeilun aikana oli myös heikentynyt, mistä olisi mielenkiintoista tehdä jatkotutkimuksia selvittääkseen tarkemmin tähän johtaneet syyt. Opinnäytetyön tulokset jaetaan Helsingin Uuden yhteiskoulun käyttöön, jotta niitä voidaan soveltaa mallin kehittämiseen ja oppilaiden hyvinvoinnin tukemiseen.