Deepfake-ilmiön käsitteleminen mediakasvatusvideolla
Jutila, Joonas (2022)
Jutila, Joonas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110221858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110221858
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään deepfake-ilmiötä eli median syväväärennöksiä misinformaatioon ja disinformaatioon liittyvänä ilmiönä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jolla edistetään kriittistä medialukutaitoa auttamalla ihmisiä ymmärtämään, tunnistamaan ja käsittelemään syväväärennöksiä medioissa. Opinnäytetyön toiminnallisen osan tehtävänä oli tuottaa deepfake-ilmiötä käsittelevä lapsille ja nuorille suunnattu tiivis mediakasvatusvideo. Työn toimeksiantajana on Kansallisen audiovisuaalisen instituutin mediakasvatus- ja kuvaohjelmayksikkö.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kirjallisuudesta ja verkkolähteistä. Tietoperusta käsittelee tekoälyn avulla manipuloitua media-aineistoa eli syväväärennöksiä mediayhteiskunnassa kohdattavana melko uutena ilmiönä. Työssä pohditaan syväväärennösten uhkakuvia, mahdollisuuksia sekä keinoja uhkien torjuntaan. Toiminnallisena osana tehty mediakasvatusvideo toteutettiin kaksiulotteisena liikegrafiikka-animaationa, joka sisältää videomateriaalia myös omasta esimerkkiväärennöksestäni ja sen tekoprosessista.
Työn tuloksena syntyi syväväärennöksiä käsittelevä kahden minuutin pituinen mediakasvatusvideo sekä monipuolinen tietoperusta. Valmis mediakasvatusvideo on julkaistu Asiaa mediakasvatuksesta -YouTube-kanavalla ja Mediataitokoulun verkkosivustolla.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kirjallisuudesta ja verkkolähteistä. Tietoperusta käsittelee tekoälyn avulla manipuloitua media-aineistoa eli syväväärennöksiä mediayhteiskunnassa kohdattavana melko uutena ilmiönä. Työssä pohditaan syväväärennösten uhkakuvia, mahdollisuuksia sekä keinoja uhkien torjuntaan. Toiminnallisena osana tehty mediakasvatusvideo toteutettiin kaksiulotteisena liikegrafiikka-animaationa, joka sisältää videomateriaalia myös omasta esimerkkiväärennöksestäni ja sen tekoprosessista.
Työn tuloksena syntyi syväväärennöksiä käsittelevä kahden minuutin pituinen mediakasvatusvideo sekä monipuolinen tietoperusta. Valmis mediakasvatusvideo on julkaistu Asiaa mediakasvatuksesta -YouTube-kanavalla ja Mediataitokoulun verkkosivustolla.