3-7-vuotiaan lapsen motorisen kehityksen tukeminen hiihto-, luistelu- ja pyöräilytaitojen taustalle: opas vanhemmille
Lempinen, Milla; Mäkinen, Elisa (2022)
Lempinen, Milla
Mäkinen, Elisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110321938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110321938
Tiivistelmä
Motoristen perustaitojen hallitseminen on tärkeää, sillä hyvät motoriset perustaidot ennustavat myöhempää aktiivista elämäntapaa ja auttavat selviytymään arjen haasteista.
Lisäksi motoriset perustaidot muodostavat pohjan varsinaisille lajitaidoille. Tutkimustiedon mukaan suomalaisten lasten motorisissa perustaidoissa on kehitettävää, joten tarvetta kehityksen tukemiselle on.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa 3–7-vuotiaiden lasten vanhemmille opas,
jonka avulla he voivat tukea lastensa hiihto-, luistelu- ja pyöräilytaitojen taustalle tarvittavien motoristen taitojen kehittymistä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota vanhemmille tietoa siitä, miten motoristen perustaitojen kehittymistä voidaan tukea. Lisäksi tarkoituksena oli koota ajankohtaista tietoa aiheesta toimeksiantajalle. Toimeksiantajana
toimi HLS Fondo Joensuusta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja tuotoksena kehitettiin opas,
joka painettiin toimeksiantajan valmiiseen malliin. Oppaan sisältämät harjoitteet suunniteltiin teoriatiedon perusteella. Harjoitteiden valinnassa huomioitiin hiihto-, luistelu- ja
pyöräilytaitojen vaatimukset, ja harjoitteiksi valikoitui erilaisia tasapaino-, välineenkäsittely- ja liikkumistaitoja kehittäviä harjoitteita. Jatkossa voisi olla mielenkiintoista selvittää,
miten harjoitteita tehneiden lasten motoriset taidot ovat kehittyneet ja millä tasolla heidän
hiihto-, luistelu- ja pyöräilytaitonsa ovat. Voisi olla myös kiinnostavaa selvittää harjoitteita
tehneiden lasten ja heidän vanhempiensa kokemuksia siitä, onko harjoitteista ollut hyötyä. Lisäksi olisi kiinnostavaa tutkia kognitiivisen kehityksen vaikutusta lajitaitojen kehittymiseen. Mastering the fundamental movement skills plays an important role in the development
of an active lifestyle. Additionally, a good mastery of these skills helps to cope with the
physical challenges of everyday life, and it has been discovered that they form the basis
for the development of sport-specific skills. Furthermore, previous studies have shown
that fundamental movement skills among Finnish children need to be improved.
The aim of this thesis was to create a guide for the parents of 3–7-year-old children so
that they can support their children to develop the skills that are important in learning the
sport-specific skills in cross-country skiing, skating, and cycling. The purpose of the
thesis was to provide information for the parents and the staff of HLS Fondo Ltd. on how
to support children in developing these skills.
The guide was printed by HLS Fondo Ltd. The exercises in the guide were planned on
the basis of theoretical knowledge, and they were selected to develop different
fundamental movement skills, that is, balance, locomotor and ball skills. The
requirements of fundamental movement skills needed in cross-country skiing, skating
and cycling were taken into account.
In future, it could be interesting to explore the experiences of the children who have
been performing these exercises. Moreover, it would be interesting to find out what kind
of impact the exercises have had on their fundamental movement skills. Another
fascinating perspective would be to examine the role of cognitive development in the
development of fundamental motor skills and sport-specific skills.
Lisäksi motoriset perustaidot muodostavat pohjan varsinaisille lajitaidoille. Tutkimustiedon mukaan suomalaisten lasten motorisissa perustaidoissa on kehitettävää, joten tarvetta kehityksen tukemiselle on.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa 3–7-vuotiaiden lasten vanhemmille opas,
jonka avulla he voivat tukea lastensa hiihto-, luistelu- ja pyöräilytaitojen taustalle tarvittavien motoristen taitojen kehittymistä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota vanhemmille tietoa siitä, miten motoristen perustaitojen kehittymistä voidaan tukea. Lisäksi tarkoituksena oli koota ajankohtaista tietoa aiheesta toimeksiantajalle. Toimeksiantajana
toimi HLS Fondo Joensuusta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja tuotoksena kehitettiin opas,
joka painettiin toimeksiantajan valmiiseen malliin. Oppaan sisältämät harjoitteet suunniteltiin teoriatiedon perusteella. Harjoitteiden valinnassa huomioitiin hiihto-, luistelu- ja
pyöräilytaitojen vaatimukset, ja harjoitteiksi valikoitui erilaisia tasapaino-, välineenkäsittely- ja liikkumistaitoja kehittäviä harjoitteita. Jatkossa voisi olla mielenkiintoista selvittää,
miten harjoitteita tehneiden lasten motoriset taidot ovat kehittyneet ja millä tasolla heidän
hiihto-, luistelu- ja pyöräilytaitonsa ovat. Voisi olla myös kiinnostavaa selvittää harjoitteita
tehneiden lasten ja heidän vanhempiensa kokemuksia siitä, onko harjoitteista ollut hyötyä. Lisäksi olisi kiinnostavaa tutkia kognitiivisen kehityksen vaikutusta lajitaitojen kehittymiseen.
of an active lifestyle. Additionally, a good mastery of these skills helps to cope with the
physical challenges of everyday life, and it has been discovered that they form the basis
for the development of sport-specific skills. Furthermore, previous studies have shown
that fundamental movement skills among Finnish children need to be improved.
The aim of this thesis was to create a guide for the parents of 3–7-year-old children so
that they can support their children to develop the skills that are important in learning the
sport-specific skills in cross-country skiing, skating, and cycling. The purpose of the
thesis was to provide information for the parents and the staff of HLS Fondo Ltd. on how
to support children in developing these skills.
The guide was printed by HLS Fondo Ltd. The exercises in the guide were planned on
the basis of theoretical knowledge, and they were selected to develop different
fundamental movement skills, that is, balance, locomotor and ball skills. The
requirements of fundamental movement skills needed in cross-country skiing, skating
and cycling were taken into account.
In future, it could be interesting to explore the experiences of the children who have
been performing these exercises. Moreover, it would be interesting to find out what kind
of impact the exercises have had on their fundamental movement skills. Another
fascinating perspective would be to examine the role of cognitive development in the
development of fundamental motor skills and sport-specific skills.