Taloudellisen palkitsemisjärjestelmän kehittäminen kohdeyritykselle
Koskenkanto, Jetta (2022)
Koskenkanto, Jetta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110622077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110622077
Tiivistelmä
Tämä kehittämistyö tuli kohdeyritykseltä toimeksiantona, koska kohdeyritys oli havainnut, että nykyinen rahallinen palkitsemisjärjestelmä ei toimi halutulla tavalla. Tavoitteena oli lähteä tutkimaan, miten toimivana kohdeyrityksen nykyistä palkitsemisjärjestelmää pidetään. Tutkimusongelmana tässä kehittämistyössä on, miten kehittää palkitsemisjärjestelmä, joka tukee kohdeyrityksen strategiaa ja kannustaa myymälätyöntekijöitä työskentelemään kohti asetettuja tavoitteita.
Lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta, jossa lähdettiin tutkimaan nykyisen palkitsemisjärjestelmän toimivuutta. Tässä työssä haluttiin saada ymmärrys nykyisen palkitsemisjärjestelmän toimivuudesta ja laatia kehittämisehdotuksia uudelle palkitsemis-järjestelmälle. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyjä, haastatteluja ja havainnointia. Opinnäytetyön teoriapohja muodostui motivaatiosta, palkitsemisesta sekä palkitsemisesta strategian toteuttamisen välineenä. Tässä työssä motivaatiota tarkasteltiin palkan, palkitsemisen ja työmotivaation näkökulmasta.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että kohdeyrityksen nykyiseen palkitsemisjärjestelmään ei olla tyytyväisiä, eikä palkitsemisjärjestelmä motivoi henkilöstöä työskentelemään kohti asetettuja tavoitteita. Henkilöstölle on tärkeää nähdä oman työn panoksen ja palkitsemisen yhteys. Palkkatietämyksellä ja viestinnällä on suuri merkitys palkitsemisjärjestelmän toimivuudessa. Palkitsemisen oikeudenmukaisuus on henkilöstölle myös tärkeää. Kohdeyritys sai kattavasti tietoa palkitsemisjärjestelmän nykytilasta ja tutkimustietoon pohjautuvia kehittämisehdotuksia. Kohdeyritys voisi selvittää lisää, millaisia ihmisiä kohdeyrityksessä työskentelee ja mitä he arvostavat. Selvitys lisäisi tietoa, millainen vaikutus rahallisella palkitsemisella on ja onko mahdollisesti muita mahdollisia palkitsemiskeinoja, joita kohdeyritys voisi hyödyntää.
Lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta, jossa lähdettiin tutkimaan nykyisen palkitsemisjärjestelmän toimivuutta. Tässä työssä haluttiin saada ymmärrys nykyisen palkitsemisjärjestelmän toimivuudesta ja laatia kehittämisehdotuksia uudelle palkitsemis-järjestelmälle. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyjä, haastatteluja ja havainnointia. Opinnäytetyön teoriapohja muodostui motivaatiosta, palkitsemisesta sekä palkitsemisesta strategian toteuttamisen välineenä. Tässä työssä motivaatiota tarkasteltiin palkan, palkitsemisen ja työmotivaation näkökulmasta.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että kohdeyrityksen nykyiseen palkitsemisjärjestelmään ei olla tyytyväisiä, eikä palkitsemisjärjestelmä motivoi henkilöstöä työskentelemään kohti asetettuja tavoitteita. Henkilöstölle on tärkeää nähdä oman työn panoksen ja palkitsemisen yhteys. Palkkatietämyksellä ja viestinnällä on suuri merkitys palkitsemisjärjestelmän toimivuudessa. Palkitsemisen oikeudenmukaisuus on henkilöstölle myös tärkeää. Kohdeyritys sai kattavasti tietoa palkitsemisjärjestelmän nykytilasta ja tutkimustietoon pohjautuvia kehittämisehdotuksia. Kohdeyritys voisi selvittää lisää, millaisia ihmisiä kohdeyrityksessä työskentelee ja mitä he arvostavat. Selvitys lisäisi tietoa, millainen vaikutus rahallisella palkitsemisella on ja onko mahdollisesti muita mahdollisia palkitsemiskeinoja, joita kohdeyritys voisi hyödyntää.